Reklama

Stanowisko Departamentu Prawnego GIP z 7 listopada 2008 r. (GPP-417-4560-915/08/PE) w sprawie czasu pracy kierowców

Publikacja: 07.11.2008 14:28

Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy informuje, że zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU z 2004 r. nr 92, poz. 879) rozkłady czasu pracy kierowcy wykonującego przewóz regularny osób są ustalane na okresy nie krótsze niż dwa tygodnie, z zastrzeżeniem art. 19 ustawy. Zgodnie natomiast z jej art. 31e dla kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km, rozkład czasu pracy ustala się na co najmniej jeden miesiąc.

Ustawa nie określa jednak wprost, na jaki maksymalny bądź minimalny okres pracodawca ma obowiązek tworzyć rozkłady czasu pracy kierowców wykonujących przewozy nieregularne osób. W tym zakresie, zdaniem departamentu, należy odnieść się do ogólnych reguł dotyczących zasad sporządzania rozkładów czasu pracy. Zgodnie z ogólnie przyjęta zasadą wobec braku szczególnych unormowań w tym zakresie rozkład czasu pracy pracownika powinien być przyjęty na dany okres rozliczeniowy. Sporządzenie zatem harmonogramu czasu pracy na okres krótszy niż okres rozliczeniowy bez wyraźnego upoważnienia ustawowego naruszałoby ochronną funkcję przepisów w/w ustawy.

Jednocześnie departament informuje, że zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym może być stosowany, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, system przerywanego czasu pracy według z góry ustalonego rozkładu, przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż pięć godzin. Gdy kierowca wykonuje przewozy regularne, przerwa może trwać nie dłużej niż sześć godzin, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy nie przekracza siedmiu godzin. Przepis ten znajduje zastosowanie do wszystkich kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym, w tym także do kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km.

Zgodnie natomiast z art. 16 z ust. 3 ustawy przy ustalaniu rozkładu czasu pracy w systemie przerywanego czasu pracy stosuje się przepisy dotyczące przerw przeznaczonych na odpoczynek, chyba że przerwa przewidziana w ustalonym rozkładzie czasu pracy następuje nie później niż po upływie okresu, po którym kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek. Zgodnie z tym zapisem, jeżeli kierowca w rozkładzie czasu pracy ma zaplanowaną przerwę na odpoczynek, która rozpoczęłaby się lub trwała w trakcie opisanej w art. 16 przerwy, to przerwy tej pracownikowi już się nie udziela. Zostaje ona bowiem skonsumowana przez określoną w art. 16 przerwę w pracy. Nie oznacza to jednak, że gdy pracownik, zgodnie art. 31b ustawy, korzysta z przerwy podzielonej na krótsze okresy, to po zakończeniu określonej w art. 16 przerwy w pracy, nie będzie mógł wykorzystać pozostałej części przerwy na odpoczynek.

Równocześnie departament informuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:

Reklama
Reklama

1) prowadzenie pojazdu,

2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,

3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,

4) czynności spedycyjne,

5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep,

6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,

Reklama
Reklama

7) niezbędne formalności administracyjne,

8) utrzymanie pojazdu w czystości.

Jeżeli zatem kierowca podczas postoju na pętli autobusowej faktycznie wykonuje pracę, okres tego postoju nie może być uznany za przerwę w pracy. Przerwa w pracy jest bowiem czasem, w którym pracownik nie świadczy pracy, choć okres tej przerwy może być wliczany do czasu pracy tego pracownika. Nie jest to zatem czas pracy, a jedynie czas wliczany do czasu pracy kierowcy. A zatem, jeżeli w trakcie postoju na pętli autobusowej kierowca nie może wykorzystać przysługującej mu przerwy, pracodawca powinien udzielić mu jej w innym terminie lub w inny sposób zaplanować rozkład czasu pracy tego pracownika.

[i]mgr Wojciech Gonciarz, dyrektor Departamentu Prawnego[/i]

Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy informuje, że zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU z 2004 r. nr 92, poz. 879) rozkłady czasu pracy kierowcy wykonującego przewóz regularny osób są ustalane na okresy nie krótsze niż dwa tygodnie, z zastrzeżeniem art. 19 ustawy. Zgodnie natomiast z jej art. 31e dla kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km, rozkład czasu pracy ustala się na co najmniej jeden miesiąc.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Prawo karne
Przegląd auta „na papierze”. Prawomocny wyrok dla diagnosty i kierowcy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Prawo karne
Syn skazany za jazdę po alkoholu, auto straciła matka
Sądy i trybunały
Marcin Walasik: sędziowie będą mieli jednolity status. A co z wynagrodzeniem?
Internet i prawo autorskie
Organizacje twórców apelują do minister kultury. „Pani decyzja przejdzie do historii"
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Prawo drogowe
Czy kolizja w trakcie egzaminu na prawo jazdy go unieważnia? Jest ważny wyrok NSA
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama