Stanowisko Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy z 25 czerwca 2009 r. (GPP – 433 – 4560 – 42/09/PE/RP )

w sprawie rekompensaty za godziny nadliczbowe i za pracę w dni wolne od pracy pracowników samorządowych oraz umieszczania w umowach o pracę pracowników niepełnoetatowych limitu godzin, powyżej którego przysługuje dodatek za godziny nadliczbowe

Publikacja: 25.06.2009 02:05

Odpowiadając na przesłane w dniach 20 maja i 3 czerwca 2009 r. w formie elektronicznej pytania dotyczące rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym od pracy oraz dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych dla pracowników samorządowych, Departament Prawny GIP prezentuje następujące stanowisko:

Zgodnie z art. 42 ust 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B6C494B604258AC2BFEF0BB8FF2BA21B?id=292862]DzU nr 223, poz. 1458[/link]), jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta.

Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu (art. 42 ust. 4).

Przywołany art. 42 ust 4 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi lex specialis w stosunku do przepisów kodeksu pracy i nie przewiduje dodatków ani 50 proc. ani 100 proc. za godziny nadliczbowe. Za pracę wykonywaną w sobotę, pracownikowi przysługuje zatem wynagrodzenie (bez dodatków) lub czas wolny w tym samym wymiarze. Jak o tym mowa w art. 43 ustawy o pracownikach samorządowych, tylko w kwestiach nieuregulowanych w tej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy.

Reasumując zatem stwierdzić należy, z brzmienia art. 42 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych wynika, iż wybór wynagrodzenia albo czasu wolnego jest alternatywą rozłączną, tzn. albo wynagrodzenie albo czas wolny, ponadto - w obowiązującym stanie prawnym nie ma przesłanek do stosowania zasad określonych w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2665A57584CB242E008AAADD24989C88?id=76037]kodeksie pracy[/link].

Nawiązując do pytania o pracowników niepełnoetatowych, wyjaśniam, że z uwagi na brak możliwości wypłacania dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych dla pracowników samorządowych, nie ma możliwości ustalenia limitów, powyżej których przysługiwałby taki dodatek.

Odpowiadając na przesłane w dniach 20 maja i 3 czerwca 2009 r. w formie elektronicznej pytania dotyczące rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym od pracy oraz dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych dla pracowników samorządowych, Departament Prawny GIP prezentuje następujące stanowisko:

Zgodnie z art. 42 ust 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B6C494B604258AC2BFEF0BB8FF2BA21B?id=292862]DzU nr 223, poz. 1458[/link]), jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta.

Sądy i trybunały
Sędzia w stanie spoczynku pobiera pensję sędziego. KRS idzie do prokuratury
Prawo w Polsce
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. lekcji religii. Chodzi o oceny
Prawo drogowe
Jakie kary grożą za kierowanie autem bez uprawnień? Trzy scenariusze wydarzeń
Zawody prawnicze
Trzydzieści dni bez urzędówek. Prawnicy szykują protest
Prawo w Polsce
Wybory prezydenckie 2025. Jak zmienić miejsce głosowania przed drugą turą?