Stanowisko Departamentu Prawnego w MPiPS nadesłane do "Rz" 14 października 2010 r. w sprawie stosowania przepisu przejściowego do wynagrodzenia za urlop szkoleniowy

Publikacja: 14.10.2010 11:51

Uchwalenie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=357309]ustawy z 20 maja 2010 r. o zmianie ustawy – kodeks pracy oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU nr 105, poz. 655)[/link], która wprowadziła do kodeksu pracy nowe przepisy w zakresie podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych, nastąpiło w wyniku inicjatywy senackiej.

W związku z powyższym, Departament Prawa Pracy MIPS może jedynie wyrazić niewiążący pogląd w kwestiach, których dotyczą pytania.

Zgodnie z art. 3 powołanej ustawy, do pracowników, którzy rozpoczęli podnoszenie kwalifikacji zawodowych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy regulujące zasady i warunki podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników, obowiązujące przed 11 kwietnia 2010 r., tj. przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=72344]rozporządzenia ministra edukacji narodowej oraz ministra pracy i polityki socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (DzU nr 103, poz. 472 ze zm.)[/link].

W ocenie Departamentu, [b]rozstrzygające znaczenie dla stosowania art. 3 ustawy nowelizującej będzie ustalenie, czy przed 16 lipca br. (tj. przed dniem wejścia w życie tej ustawy) pracodawca stosował wobec kształcącego się pracownika przepisy powołanego rozporządzenia[/b].

Pod rządami rozporządzenia nie istniała wprawdzie definicja podnoszenia kwalifikacji zawodowych, nie mniej jednak, na gruncie prawa pracy mogło się ono odbywać wyłącznie na podstawie tego rozporządzenia i na dwa sposoby: na podstawie skierowania zakładu pracy lub bez takiego skierowania. Zatem, zdaniem Departamentu, w przypadku, gdy miało miejsce skierowanie na podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracodawcę - decydujące będzie podpisanie umowy szkoleniowej w reżimie poprzedniego stanu prawnego, nie zaś termin faktycznego rozpoczęcia nauki przez pracownika. Podpisanie umowy szkoleniowej rozpoczynało bowiem, zdaniem Departamentu, proces podnoszenia kwalifikacji zawodowych w takim trybie.

Należy także zauważyć, iż do pracownika, który rozpoczął podnoszenie kwalifikacji zawodowych pod rządami rozporządzenia, ale bez skierowania pracodawcy, jednak za jego wiedzą – także należy stosować, zgodnie z art. 3 ustawy nowelizującej kodeks pracy, przepisy rozporządzenia. Sam fakt nieprzyznania przez pracodawcę takiemu pracownikowi fakultatywnych świadczeń przewidzianych w rozporządzeniu – nie jest wystarczającą przesłanką do uznania, że pracownik nie rozpoczął podnoszenia kwalifikacji zawodowych przed dniem 16 lipca br.

Zatem pracodawca mógłby obecnie skorzystać jedynie z przepisów § 5 rozporządzenia i przyznać pracownikowi wymienione w nim świadczenia, w zakresie ustalonym w porozumieniu zawartym z pracownikiem.

Tym bardziej [b]przepisy rozporządzenia powinny być stosowane także pod rządami nowych przepisów kodeksu pracy, jeżeli pracownik przed dniem 16 lipca br. rozpoczął podnoszenie kwalifikacji zawodowych bez skierowania pracodawcy i także przed tym dniem pracodawca przyznał mu fakultatywne świadczenia z tego tytułu.[/b]

W ocenie Departamentu, odmienna interpretacja przepisu art. 3 ustawy nowelizującej kodeks pracy w jego obecnym brzmieniu – nie jest możliwa. Przepis ten nie pozostawia bowiem adresatom normy prawa wyboru między stosowaniem poprzednich i nowych regulacji dotyczących podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracownika, np. w zależności od tego, które z tych regulacji byłyby korzystniejsze dla pracownika.

Ponadto, Departament prezentuje pogląd, że brak jakiejkolwiek wiedzy pracodawcy o pobieraniu przez pracownika nauki przed 16 lipca br. uniemożliwia uznanie, że pracownik rozpoczął podnoszenie kwalifikacji zawodowych w rozumieniu przepisów rozporządzenia. Kształcenie się pracownika w takich przypadkach odbywało się bowiem poza prawem pracy i nie może być automatycznie traktowane jako podnoszenie przez niego kwalifikacji zawodowych. W takim przypadku – zdaniem Departamentu - należałoby stosować nowe przepisy kodeksu pracy.

Jednocześnie uprzejmie informujemy, że poglądy wyrażane przez Departament nie mają charakteru wiążącego dla pracowników, pracodawców, a także dla organów kontroli i sądów.

Uchwalenie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=357309]ustawy z 20 maja 2010 r. o zmianie ustawy – kodeks pracy oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU nr 105, poz. 655)[/link], która wprowadziła do kodeksu pracy nowe przepisy w zakresie podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych, nastąpiło w wyniku inicjatywy senackiej.

W związku z powyższym, Departament Prawa Pracy MIPS może jedynie wyrazić niewiążący pogląd w kwestiach, których dotyczą pytania.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara