Opinia Ministerstwa Finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie trybu zachowania na przełomie lat budżetowych środków europejskich na rachunkach beneficjentów

Publikacja: 27.12.2010 02:00

[b]Opinia Ministerstwa Finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie trybu zachowania na przełomie lat budżetowych środków budżetu środków europejskich na rachunkach beneficjentów, którzy otrzymali w formie płatności dofinansowanie projektu finansowanego z udziałem tych środków[/b]

Należy podkreślić, że obecnie obowiązująca [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr. 157, poz. 1240, z późn. zm.)[/link] nie przewiduje konieczności zwrotu środków europejskich przekazanych na przełomie lat budżetowych na rachunek beneficjenta. Wskazują na to przepisy Rozdziału 6 ustawy o finansach publicznych – [i]Wykonywanie budżetu środków europejskich[/i] podkreślające odmienny charakter tych środków, z uwagi na specyfikę ich wydatkowania wynikająca z procedur określonych w umowie międzynarodowej lub innych procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu, w szczególności z umów o dofinansowanie projektu, jak tez systemu realizacji danego programu operacyjnego. Potwierdza to również brzmienie art. 184 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym zasady rozliczania określone dla dotacji z budżetu państwa nie dotyczą środków europejskich.

Jednakże należy zwrócić uwagę na regulacje zarówno ww. ustawy o finansach publicznych, jak i innych aktów prawnych w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego, które mogą mieć wpływ na sposób postępowania z uzyskanymi środkami europejskimi na przełomie roku budżetowego.

Zgodnie bowiem z art. 3 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=353367]ustawy z 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr. 80, poz. 526, z późn. zm.)[/link] środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej należy ująć w budżecie jako dochody tych jednostek.

Z kolei, zgodnie z art. 217 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu jednostki samorządu terytorialnego albo deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym, środki otrzymane z poprzednim roku budżetowym i stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego będą miały wpływ na wynik budżetu jednostki.

Przepis art. 263 ustawy o finansach publicznych określa w ust. 1 generalna zasadę, iż niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego i przewiduje od tej zasady w ust. 3 jedynie dwa odstępstwa. Chodzi tu o możliwość ustalenia wykazu wydatków niewygasających, w których organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ująć wydatki związane z realizacją umów:

1) w sprawie zamówienia publicznego,

2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.

Jeżeli zatem jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania z udziałem środków europejskich, to organ stanowiący może ująć w wykazie wydatków niewygasających wydatki związane z realizacją tego zadania, ale tylko w przypadkach określonych w art. 263 ust.3.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że o trzymane a niewykorzystane środki należy rozliczyć w terminach i na zasadach określonych w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=336120]rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz.U. Nr. 223, poz. 1786)[/link].

[i]Hanna Majszczyk

[b]Opinia Ministerstwa Finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie trybu zachowania na przełomie lat budżetowych środków budżetu środków europejskich na rachunkach beneficjentów, którzy otrzymali w formie płatności dofinansowanie projektu finansowanego z udziałem tych środków[/b]

Należy podkreślić, że obecnie obowiązująca [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr. 157, poz. 1240, z późn. zm.)[/link] nie przewiduje konieczności zwrotu środków europejskich przekazanych na przełomie lat budżetowych na rachunek beneficjenta. Wskazują na to przepisy Rozdziału 6 ustawy o finansach publicznych – [i]Wykonywanie budżetu środków europejskich[/i] podkreślające odmienny charakter tych środków, z uwagi na specyfikę ich wydatkowania wynikająca z procedur określonych w umowie międzynarodowej lub innych procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu, w szczególności z umów o dofinansowanie projektu, jak tez systemu realizacji danego programu operacyjnego. Potwierdza to również brzmienie art. 184 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym zasady rozliczania określone dla dotacji z budżetu państwa nie dotyczą środków europejskich.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów