Zdaniem wielu polityków koalicji rządzącej TVP nie wypełnia misji publicznej, dlatego należy ją jak najszybciej zmienić. Ma temu służyć przede wszystkim nowa ustawa medialna, w której eksperci PO proponują nawet likwidację istniejących spółek telewizyjnych. Badania przeprowadzone na zlecenie „Rz“ przez GfK Polonia pokazują, że widzowie są innego zdania. Tylko 12 proc. uważa, że TVP źle wypełnia misję publiczną. Aż 53 proc. respondentów twierdzi, że dobrze.
– Wyniki tego sondażu jasno pokazują, że z telewizją nie jest tak źle, jak przedstawiają to posłowie koalicji – komentuje Jan Dziedziczak (PiS) z Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu. Jego zdaniem to kolejny dowód, że przymiarki polityków do zmian w mediach publicznych są niezgodne z oczekiwaniami społecznymi.
Politycy koalicji czytają jednak wyniki sondażu dokładnie odwrotnie.– Z wypełniania misji przez TVP zadowolona jest nie aż połowa, lecz zaledwie połowa Polaków – zwraca uwagę Iwona Śledzińska–Katarasińska, szefowa Komisji Kultury z PO. Jej zdaniem to fatalny wynik. Tym bardziej że pytanie o wypełnianie misji uważa za abstrakcyjne.
– Polacy mają problem z rozróżnieniem, co jest telewizją publiczną, a co nie. Dlatego to, co zdaniem widza jest dobre i miłe do oglądania, uważają za realizację misji – twierdzi medioznawca prof. Wiesław Godzic.
Podobnego zdania jest Jerzy Wenderlich z SLD, który wyniki sondażu interpretuje jeszcze inaczej. – Telewizja jest dobrze oceniana, bo daje ludziom dobre igrzyska. Ale to służy tylko za parawan, bo prawdziwe konfitury dla polityków tkwią w możliwości wpływania na programy informacyjne – ocenia.