Wykorzystać Odrę, utrzymać kopalnie

Nowoczesne wydobycie oraz przetwórstwo węgla to największy problem, ale i szansa województwa śląskiego.

Publikacja: 04.11.2014 01:00

fot. Ania Mendrek

fot. Ania Mendrek

Foto: Flickr

To najgęściej zaludnione województwo w Polsce. Region nie może narzekać na infrastrukturę drogową, która jest lepiej rozwinięta niż w pozostałych częściach Polski.

– Mamy skrzyżowanie autostrad A4 i A1, a także większość połączeń między miastami – przyznaje „Rzeczpospolitej" poseł SLD Piotr Chmielowski. Zgadza się z nim poseł Marek Krząkała z PO, który przypomina, że dotąd fundusze unijne wykorzystywano właśnie na budowę dróg. – A w nowej perspektywie stawiamy na modernizację kolei – zapowiada.

Mimo to, jak zauważa Chmielowski, Śląsk wciąż nie ma połączenia linią cargo z Gdańskiem. – A zaraz Centralna Magistrala Kolejowa zostanie wyłączona z ruchu towarowego ze względu na Pendolino – podkreśla, ale zastrzega, że nie to jest największym problemem województwa.

– Najważniejsza jest kwestia górników i braku dużej inwestycji rozwojowej – twierdzi poseł SLD. Rację przyznaje mu Krząkała, który podkreśla konieczność utrzymania miejsc pracy w kopalniach. – Nasza gospodarka opiera się na węglu i długo się to nie zmieni – tłumaczy „Rzeczpospolitej". Jego zdaniem kopalnie nie powinny być zamykane, a restrukturyzowane i modernizowane. – Postawienie na czyste technologie węglowe to wielka szansa. Przy okazji wielkie straty poniesie Rosja, która sprzedaje nieprzerobiony surowiec – dodaje.

Trudności w realizacji tych zamiarów zauważa jednak poseł PiS Jerzy Polaczek. Zwraca uwagę na duże zadłużenie samorządu, który może nie być w stanie sfinansować tych inwestycji. ?– Gigantyczne zadłużenie zajmuje pierwsze miejsce w rankingu problemów – twierdzi Polaczek i dodaje, że wpływ na stan skarbca ma m.in. konieczność utrzymywania Kolei Śląskich.

Te zarzuty odpiera jednak Krząkała. – Śląskie nie jest bardziej zadłużone niż pozostałe województwa. Są problemy z Kolejami Śląskimi, ale nie wpływa to na płynność finansową, a to jej utrzymanie jest najważniejsze – twierdzi.

Szansą dla regionu może być użeglowienie Odry. – To ogromny program inwestycyjny, który w gminach nadodrzańskich mógłby zapewnić nawet 80 tys. miejsc pracy – zachwala Chmielowski i tłumaczy, że otworzyłoby to drogę do taniego eksportowania węgla przez Gdańsk, a także rozbudziłoby rozwój infrastruktury nadrzecznej.

Zdaniem Polaczka nie ma na to jednak większych szans. – Żegluga śródlądowa w Polsce jest wciąż tematem niechcianym przez rząd. Przez to ta gałąź przemysłu zanika – kończy poseł PiS.

W miesiącu przedwyborczym codziennie opisujemy problemy regionów. Jutro – Świętokrzyskie.

Wyborcze informacje, analizy, wywiady: rp.pl/wybory2014

To najgęściej zaludnione województwo w Polsce. Region nie może narzekać na infrastrukturę drogową, która jest lepiej rozwinięta niż w pozostałych częściach Polski.

– Mamy skrzyżowanie autostrad A4 i A1, a także większość połączeń między miastami – przyznaje „Rzeczpospolitej" poseł SLD Piotr Chmielowski. Zgadza się z nim poseł Marek Krząkała z PO, który przypomina, że dotąd fundusze unijne wykorzystywano właśnie na budowę dróg. – A w nowej perspektywie stawiamy na modernizację kolei – zapowiada.

Pozostało 80% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!