Albo uczenie do zawodu, albo do matury

Nie da się jednocześnie dobrze uczyć zawodu i przygotowywać do matury - uważa prof. Mirosław Handke, były minister edukacji

Publikacja: 12.07.2011 03:57

Czy maturę powinni zdawać wszyscy uczniowie, którzy chodzą do szkół kończących się maturą?

prof. Mirosław Handke:

Przy takim upowszechnieniu wykształcenia średniego nie da się tego osiągnąć. Dziś do szkół kończących się maturą, czyli liceów i techników, idzie ok. 85 proc. młodych ludzi. Tylko 15 proc. – do szkół zawodowych, które nie dają matury. Egzamin maturalny to egzamin dojrzałości rozumianej jako dojrzałość do podjęcia studiów wyższych, a 85 proc. całej populacji 19-latków nie jest zdolne do podjęcia studiów. Jeśli więc chcemy, by wszyscy zdawali maturę, to musimy albo nieprawdopodobnie zaniżyć jej poziom, i wtedy będziemy mieć wysoką zdawalność, albo możemy zrezygnować z klasyfikowania: zdał, nie zdał.

Uczelnie nie będą wtedy przyjmowały osób z niskimi wynikami?

Ustanowiony dziś próg zdania matury już jest mało znaczący. Bo jeżeli egzamin uznaje się za zaliczony przy 30 proc. poprawnych odpowiedzi, to nie jest to moim zdaniem zdany egzamin. Zaliczenie powinno się uznawać na poziomie 50 – 60 proc. Zniesienie maturalnego progu raczej podwyższy poziom kształcenia, bo uczelnie nie ustawią poprzeczki naboru na poziomie 30 proc. Każda porządna uczelnia ustawi ją wyżej, właśnie na poziomie 50 – 60 proc. Oczywiście będą i kiepskie szkoły, które przyjmą słabszych, by móc w ogóle istnieć, ale powszechnie wiadomo, że dyplom takiej uczelni nie jest dużo wart.

Skoro do szkół z maturą idą ci, którzy jej potem nie zdają, to może oszukuje się młodzież, przyjmując ją do tych szkół?

Przypominam, że matura oznacza dojrzałość do podjęcia studiów. Jeszcze nie tak dawno zdawało ją zaledwie 30 proc. populacji. Rzeczywiście teraz mamy do czynienia ze zjawiskiem dewaluacji matury, ale nie zżymałbym się na to, bo upowszechnianie edukacji jest ważne z punktu widzenia rozwoju cywilizacyjnego. Trzeba raczej pomyśleć o tym, by młodzi ludzie, którzy nie zdają matury, nie wypadali z systemu edukacji. Należałoby im zaproponować szkoły, które dawałyby przygotowanie zawodowe.

Matura najgorzej wypada w szkołach uczących też zawodu.

Nie da się dwóch rzeczy jednocześnie zrobić dobrze: albo się będzie uczyło zawodu, albo przygotowywało do matury. Dlatego w reformie edukacji rządu prof. Buzka proponowano tylko jeden typ szkoły z maturą: liceum. Dzisiejsze technikum miało być szkołą pomaturalną. Szkoły przygotowujące do zawodu nie mogą dać jednocześnie takiego wykształcenia ogólnego, które daje szanse na podjęcie i ukończenie dowolnego kierunku studiów.

Czy matura 2011 nie wypadła słabo przez obowiązkową matematykę?

Rzeczywiście z maturalnych przedmiotów najgorzej wypadła w tym roku matematyka. Jednak jej zdawalność na poziomie 79 proc. powinna wstrząsnąć naszym systemem edukacji, bo matematyka to niestety pięta achillesowa naszego szkolnictwa. Pokazują to badania PISA (z ang. Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów – red.). Poprawiają się w nich wyniki uczniów polskich z czytania ze zrozumieniem, z rozumowania w naukach przyrodniczych, ale nie ma postępu w umiejętnościach matematycznych. Wynik matury to sygnał, że trzeba się zabrać na serio do nauczania tego przedmiotu.

—rozmawiała Renata Czeladko

Czy maturę powinni zdawać wszyscy uczniowie, którzy chodzą do szkół kończących się maturą?

prof. Mirosław Handke:

Pozostało 96% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!