Sposobów dotarcia z informacją do kibiców organizatorzy akcji mają kilka: kampania w Internecie, w telewizji, radiu, na billboardach oraz... 150 tysięcy prezerwatyw zaopatrzonych w ulotkę o bezpiecznym seksie. Będą rozdawane w punktach turystycznych i w strefach kibica.
- Kampanię adresujemy do osób dorosłych, kibiców i turystów, które mogą być skłonne do podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych - tłumaczy Anna Marzec-Bogusławska, dyrektor Krajowego Centrum ds. AIDS. - To zalecenie światowych służb walczących z HIV i AIDS, by w miejscach masowych zgromadzeń prowadzić kampanie edukacyjne.
Edukację dotyczącą HIV i AIDS połączoną z rozdawaniem prezerwatyw prowadzono także w innych krajach, które organizowały mistrzostwa. - W Niemczech kampania połączona została z nagłośnieniem informacji o handlu ludźmi. Bardzo wiele osób, które w cza- sie mistrzostw przyjechały świadczyć usługi seksualne, nie zrobiło tego dobrowolnie - dodaje Marzec-Bogusławska.
Najwięcej prezerwatywrozdano w czasie mistrzostww RPA: aż 42 miliony. W tym kraju aż 20 proc. dorosłej populacji jest zakażona wirusem HIV. - Rezultaty tych akcji profilaktycznych będą widoczne po wielu latach - zastrzega Marzec-Bogusławska.
Krajowe Centrum ds. AIDS podkreśla, że działania prowadzi w ramach swojego budżetu i że nie dostało na nie żadnych dodatkowych pieniędzy.
W niektórych miejscach ulotki drukują na swój własny koszt także samorządy i organizacje pozarządowe (np. prezerwatywy z materiałami akcji dotyczącej Euro będą rozdawane także w Opolu, które zawodów nie organizuje). Materiały mają kilka wersji językowych: polską, rosyjską, ukraińską, niemiecką, angielską i hiszpańską.
- Ulotki w języku francuskim dla kibiców posługujących się tym językiem drukuje ambasada Francji - mówi dyrektor Centrum.