Program inwestycyjny warty ponad 1 mld zł rozpoczął się już w ubiegłym roku. Do końca 2013 r. zmodernizowano 21 obiektów. W tym roku harmonogram przewiduje modernizację kolejnych 40, a cały program zakończy się do grudnia 2015 r.
Środki na inwestycje w połowie pochodzą z obligacji. W październiku 2013 r. spółka podpisała umowę z ING Bankiem Śląskim oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji o wartości 500 mln zł. Reszta środków pochodzi z bieżącej działalności spółki oraz z opłat za przyłączenie, płaconych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak podkreśla Tomasz Besztak, dyrektor ds. eksploatacji i rozwoju sieci w PKP Energetyk, przeprowadzone modernizacje umożliwią zwiększenie prędkości pociągów, a także wprowadzenie do eksploatacji Pendolino.
– Po linii kolejowej, jeżeli jest zwiększona prędkość, poruszają się pociągi o większych mocach. Dlatego potrzebna jest większa moc, którą musimy dostarczyć z układów zasilania. Należy zwrócić uwagę, że modernizacja układów zasilania jest robiona nie tylko pod pociągi Pendolino. Robimy ją na kolejnych kilkadziesiąt lat do przodu, bo taki jest mniej więcej czas życia infrastruktury – podkreśla Besztak.