Nowości dobrze służą bankom

Rozwiązania opracowane nad Wisłą pomagają obsługiwać klientów bez wizyt w oddziałach.

Publikacja: 17.11.2020 09:00

Nowości dobrze służą bankom

Foto: AdobeStock

Pandemia stała się w bankowości katalizatorem zmian zachodzących już w poprzednich latach, m.in. przyśpieszyła cyfryzację i rozwój technologii, które w polskim sektorze bankowym są od lat na wysokim poziomie.

Cyfrowe podpisy

Banki jeszcze zwiększyły nacisk przede wszystkim na rozwój rozwiązań umożliwiających zdalne korzystanie z bankowości. Wprawdzie Polacy chętnie korzystają z bankowości mobilnej i internetowej (aktywnych klientów jest odpowiednio ponad 13 mln i 19 mln). Jedną z barier rozwoju cyfrowej działalności klientów może być potwierdzanie tożsamości, a receptą na ten kłopot ma być usługa mojeID opracowana przez Krajową Izbę Rozliczeniową we współpracy z PKO BP.

Pozwala ona na zdalne potwierdzanie tożsamości, dzięki której użytkownik zyskuje łatwy dostęp do usług online. Wszystko bez konieczności zapamiętywania i wpisywania kolejnych loginów i haseł do różnych serwisów. W praktyce mojeID pozwala na przeniesienie do cyfrowego świata usług, które do tej pory wymagały osobistej wizyty w punkcie obsługi lub umawiania się z kurierem. Wszelkie czynności związane ze środkami identyfikacji elektronicznej realizowane są na stronie wydawców środków identyfikacji elektronicznej, czyli banków. Niedawno system ten wprowadził mBank, a wcześniej m.in. PKO BP, Pekao, ING Bank Śląski, a także spółdzielcze grupy SGB i BPS. Spodziewane są kolejne wdrożenia przez czołowe banki.

– Mamy już pozytywne doświadczenia z profilem zaufanym. Klienci chętnie z niego korzystają przy załatwianiu urzędowych spraw. Jesteśmy przekonani, że – zwłaszcza w obecnej sytuacji – możliwość potwierdzania tożsamości online z wykorzystaniem mojeID będzie bardzo użyteczna dla naszych klientów – mówi Piotr Teodorczyk, dyrektor w mBanku.

Foto: Rzeczpospolita

Zdaniem Roberta Trętowskiego, wiceprezesa KIR, polska gospodarka staje się coraz bardziej cyfrowa, a ostatnie miesiące znacząco przyspieszyły ten proces. – Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę usług świadczonych online, których rozwój uzależniony jest od bezpieczeństwa danych i odpowiedzialnego podejścia do ryzyka, kwestią kluczową jest dostęp do bezpiecznej weryfikacji tożsamości online, co zapewnia mojeID – mówi Trętowski.

KIR, którego głównymi akcjonariuszami jest osiem banków komercyjnych i dwa zrzeszające banki spółdzielcze, opracował także inne narzędzie mające wspierać bankowość i transakcje cyfrowe: mSzafir. Pozwala podpisywać pliki w formacie pdf w sposób, który w świetle prawa jest równoważny z podpisem odręcznym złożonym na papierowym dokumencie. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii nie wymaga korzystania z czytnika i karty kryptograficznej, wystarczy komputer, tablet czy smartfon. Usługa jest całkowicie cyfrowa i udostępniana w pełni online.

mSzafir oferowany jest w dwóch wariantach (jednorazowy albo z długim terminem ważności). Taki e-podpis według KIR sprawdza się w większości sytuacji, które wymagają podpisania dokumentów, np. zamówień, umów lub aneksów, w dowolnej relacji – z bankiem, urzędem, przedsiębiorcą lub osobą fizyczną. Jest szczególnie przydatny dla osób pracujących zdalnie, ponieważ pozwala załatwiać wiele spraw bez wizyty w urzędzie czy firmie. System ten dopiero rozwija się, wdrożył go niedawno m.in. PKO BP (dla swoich klientów) i Orange Polska (dla pracowników).

Innym sposobem na podpis elektroniczny jest polski fintech Autenti, w który na początku tego roku zainwestowali PKO BP, BNP Paribas i Alior. Banki te mogą być jednocześnie użytkownikami systemu (stosować na własne potrzeby) i udostępniać to rozwiązanie swoim klientom. Autenti oferuje platformę do elektronicznego podpisywania umów i cyfrowego obiegu dokumentów. Z kolei w Santander Consumer Banku polska firma informatyczna Asseco wdrożyła system podpisu elektronicznego, dzięki czemu zwiększono szybkość, efektywność i wygodę pracy pracowników oraz podniesiono jakość usług i skrócono czas obsługi klientów.

Zdalne wizyty

Z badania Bain & Company wynika, że podczas pandemii niemal połowa Polaków zupełnie zrezygnowała lub zmniejszyła liczbę wizyt w oddziałach. Nie dziwi więc, że banki próbują być w jak największym stopniu cyfrowe. Czołowe polskie banki już wprowadziły możliwość zdalnego otwierania kont (bez konieczności kontaktu z doradcą czy wizyty w oddziale), weryfikując klientów za pomocą głównie biometrii, czyli cech fizycznych klienta (głównie odbywa się to za pomocą skanu twarzy).

Podobne rozwiązania wprowadzane są też dla firm. Niedawno ING Bank Śląski i mBank jako pierwsi udostępnili ją w swoich systemach. ING BSK postawił na biometrię (zdjęcie twarzy). W mBanku potrzebny jest e-dowód, czyli dowód z warstwą elektroniczną, która jest dostępna we wszystkich nowych dowodach osobistych wydawanych od marca 2019 r., i aplikacja mobilna eDO APP od Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki