Z jednej strony minimalizuje ryzyko w wymianie handlowej, z drugiej - zapewnia płynność, uwalniając gotówkę zamrożoną w fakturze. Według Polskiego Związku Faktorów, charakterystyczną cechą polskiego rynku faktoringowego jest duża dynamika wzrostu, utrzymująca się niemal od początku na poziomie dwucyfrowym.
Firmy świadczące usługi faktoringowe (faktorzy) dostarczają przedsiębiorstwom środki finansowe pod nieuregulowane faktury, odnoszące się zarówno do sprzedaży krajowej, jak i eksportowej. Przedsiębiorstwa mogą uzyskać do 90 proc. wartości wystawionych faktur w momencie wysłania towarów (lub świadczenia usług), a wypłata pozostałej części następuje po zapłacie odbiorcy na konto faktora.
Typowy adresat faktoringu to firma prowadząca sprzedaż z odroczoną płatnością, o dużym zapotrzebowaniu na elastyczne finansowanie. Taka, która utrzymuje stałą współpracę z odbiorcami i realizuje ekspansywną strategię zwiększenia obrotów m.in. poprzez stosunkowo długie terminy płatności. Korzystając z faktoringu przedsiębiorca uzyskuje natychmiastowe finansowanie, dzięki czemu może spłacać swoje zobowiązania i planować zarządzanie finansami. Do tego w znaczący sposób minimalizuje ryzyko ściągnięcia należności i zarazem zapobiega negatywnym skutkom różnic kursowych w eksporcie.
Mechanizm faktoringu jest następujący: eksporter sprzedaje bankowi swoją wierzytelność wobec zagranicznego kontrahenta, natomiast bank bierze na siebie ryzyko braku spłaty.
- Faktoring eksportowy staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem – mówi Dorota Szcześniak, menedżer faktoringu międzynarodowego w BZ WBK Faktor.