Ilu pilotów F-16 odeszło ze służby

W tym roku mundur zdjęło 3,35 proc. pilotów oraz żołnierzy zajmujących stanowiska techników w korpusie sił powietrznych – odpowiedział MON na interpelację posłów, którzy pytali o odejścia pilotów samolotów F -16.

Aktualizacja: 22.06.2020 05:45 Publikacja: 21.06.2020 11:44

Samolot F-16

Samolot F-16

Foto: Archiwum Prywatne, Marek Kozubal

Z interpelacją poselską w tej sprawie wystąpiła grupa posłów Lewicy po publikacji Onetu.pl na temat stanu samolotów bojowych F-16. Można było w niej przeczytać „że obecnie zdolnych do latania jest jedynie ok. 40 proc. samolotów", a „wielu wykwalifikowanych pilotów i techników odchodzi, przez co nie jesteśmy też w stanie wykorzystywać potencjału F-16".

Na interpelację odpowiedział wiceminister ON Wojciech Skurkiewicz, który stwierdził m.in. że żaden samolot F-16 będący na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP nie uległ „uszkodzeniu w wyniku przyziemienia przez amerykańskiego pilota". Dodał, że w rejestrze wojskowych samolotów powietrznych, prowadzonym przez Centralny Organ Logistyczny, jest zarejestrowanych 48 samolotów F-16 C/D.

„Informuje również, że w 2020 r. odejścia żołnierzy pełniących służbę w grupie osobowej pilotów oraz żołnierzy zajmujących stanowiska techników w korpusie osobowym sił powietrznych kształtowała się na poziomie 3,35 proc. w stosunku do stanu ewidencyjnego z początku 2019 r. Nie odbiega to więc od wielkości zwolnień, które zazwyczaj stanowią 3-5 proc. stanu ewidencyjnego" – dodał Wojciech Skurkiewicz.

Nie podał on dokładnej liczby pilotów, którzy odeszli, bo zdaniem wojska są to dane wrażliwe dla bezpieczeństwa. Można jednak wnioskować, że mogło być ich kilku.

Jesienią 2018 r. w „Rzeczpospolitej" ujawniliśmy, że ciągu 12 lat ze służby odeszło 15 pilotów samolotów F-16. W Siłach Powietrznych służyło wtedy ok. 70 pilotów F-16 (na 48 maszyn). Z naszych ustaleń wynikało, że obsadzonych było ponad 90 proc. etatów przeznaczonych dla tych oficerów.

Piloci F-16 zwykle latają 7-10 lat w eskadrze bojowej, potem najczęściej przenoszeni są na inne stanowiska, lub decydują się, o ile mają odpowiednia wysługę lat na przejście na emeryturę. Głównym powodem są problemy zdrowotne. Niektórzy odchodzą też do lotnictwa cywilnego.

Szkolenie pilota F-16 odbywa się dwutorowo - najczęściej w bazie lotniczej w Arizonie w USA. Młody pilot – po ukończeniu szkoły oficerskiej w Dęblinie jest kierowany na początku na półroczny kurs z języka angielskiego, potem odbywa szkolenie podstawowe na samolocie szkoleniowym T-6, następnie kolejne pół roku na samolocie szkolno – treningowym T – 38 Talon, potem kolejne trzy miesiące na tym samolocie w nieco innej wersji. Dopiero potem przesiada się na samolot F – 16. Szkolenie na nim trwa kolejne sześć miesięcy. Wynika z tego, że wyszkolenie nowego pilota polskiego „jastrzębia" trwa ponad 2 lata.

Ile kosztuje? Z naszych ustaleń wynika, że tylko szkolenie na samolocie F – 16 w USA kosztuje ok. 3,5 mln dolarów. Takie szkolenie może zostać skrócone o kilka miesięcy np. w przypadku, gdy przechodzi go pilot innego samolotu np. MIG-29. W Polsce takie szkolenie trwa jednak dłużej z tego powodu, że warunki atmosferyczne są gorsze w porównaniu z Arizoną, co wydłuża je nawet o rok. Rocznie do Sił Powietrznych może trafiać do 10 nowych pilotów F- 16.

Z interpelacją poselską w tej sprawie wystąpiła grupa posłów Lewicy po publikacji Onetu.pl na temat stanu samolotów bojowych F-16. Można było w niej przeczytać „że obecnie zdolnych do latania jest jedynie ok. 40 proc. samolotów", a „wielu wykwalifikowanych pilotów i techników odchodzi, przez co nie jesteśmy też w stanie wykorzystywać potencjału F-16".

Na interpelację odpowiedział wiceminister ON Wojciech Skurkiewicz, który stwierdził m.in. że żaden samolot F-16 będący na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP nie uległ „uszkodzeniu w wyniku przyziemienia przez amerykańskiego pilota". Dodał, że w rejestrze wojskowych samolotów powietrznych, prowadzonym przez Centralny Organ Logistyczny, jest zarejestrowanych 48 samolotów F-16 C/D.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wojsko
Na polskich F-35 nie będzie tradycyjnej szachownicy. Generał: Sentymenty na bok
Wojsko
Sondaż IBRiS dla „Rz”: Legia Cudzoziemska nie odpowiada Polakom
Wojsko
Wojsko zaprasza do koszar. Szkolenia dla każdego
Wojsko
Dramatyczny koniec poszukiwań nurka GROM na Bałtyku. Wojsko odnalazło ciało
Wojsko
Patrolował polsko-białoruską granicę. Żołnierz nie żyje
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?