Szybko nie zawsze znaczy skutecznie

Nie zawsze szybkie podjęcie działań windykacyjnych przez urząd oznacza ściągnięcie pieniędzy od podatnika

Publikacja: 08.09.2010 04:40

Szybko nie zawsze znaczy skutecznie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

W ubiegłym roku rekordzistą był Urząd Skarbowy w Piasecznie, który wystawiał upomnienie lub tytuł wykonawczy średnio po 94 dniach od upływu terminu zapłaty zaległości podatkowej. Ściągał natomiast należność z co czwartego tytułu (26,2 proc. tytułów zrealizowanych).

[wyimek][b]60,6 mln zł[/b] ściągnął w wyniku kontroli I Mazowiecki US[/wyimek]

Dla odmiany I Mazowiecki Urząd Skarbowy (tzw. wyspecjalizowany) do egzekucji zobowiązań brał się przeciętnie po 33 dniach, ale za to mógł pochwalić się skutecznością jedną z najwyższych w kraju – aż 79,3 proc. tytułów wykonawczych zostało przez niego zrealizowanych w 2009 r. Jednak prawdziwym rekordzistą w ściąganiu zaległości podatkowych jest mały US w Mońkach, który jako jedyny w kraju zrealizował 82 proc. tytułów wykonawczych w 2009 r. W pokonanym polu pozostawił urzędy wyspecjalizowane, duże i średnie. Bezkonkurencyjny był także wśród małych.

[srodtytul]Duży znaczy wolniejszy[/srodtytul]

Co ciekawe, II Mazowiecki US w Warszawie działania windykacyjne podejmował jako ostatni ze wszystkich 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych w kraju. Do ściągania pieniędzy przystępował bowiem średnio 70. dnia od upływu terminu zapłaty podatku, a mimo to udawało mu się wyegzekwować należności z 76,2 proc. wystawionych tytułów wykonawczych.

Niewiele gorszą skutecznością w działaniu mógł się pochwalić Opolski US, który zrealizował 71 proc. zobowiązań otrzymanych do wykonania w 2009 r., choć z windykacją czekał przeciętnie ponad miesiąc (39 dni). Z kolei trzeci w tym zestawieniu (w grupie wyspecjalizowanych US) I Wielkopolski US w Poznaniu wystawiał upomnienie lub tytuł wykonawczy średnio po 36 dniach od upływu terminu zapłaty podatku, a ściągnął należności z raptem 38,4 proc. tytułów wykonawczych, które zostały wystawione do realizacji.

Niestety ta tendencja nie potwierdza się w danych dotyczących dużych urzędów skarbowych. II US w Radomiu jako jedyny w kraju przystępował do egzekucji zobowiązań po 83 dniach, co można by tłumaczyć na korzyść podatników (jeśli uznać, że urząd dawał im czas na dobrowolne uregulowanie należności lub znalezienie pieniędzy na zapłatę podatku), gdyby nie fakt, iż pracownikom jego komórki egzekucyjnej udało się odzyskać należności z 32,3 proc. tytułów wykonawczych wystawionych do realizacji.

A nie był to przypadek odosobniony. Podobnie sytuacja wyglądała w I US w Gliwicach i w US Kraków-Stare Miasto, które przystępowały do windykacji odpowiednio po 74,8 dnia i 69,2 dnia (średnio), a załatwiły 34,6 i 35,4 proc. tytułów wykonawczych.

[srodtytul]Szybko to nie zawsze skutecznie[/srodtytul]

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż wyjątkową skutecznością nie mogły pochwalić się także te urzędy, które szybko podejmowały działania windykacyjne. Jak chociażby najlepszy w kraju, i to nie tylko w grupie urzędów wyspecjalizowanych, ale wszystkich pozostałych 400 urzędów, Warmińsko-Mazurski US w Olsztynie. Tamtejsi urzędnicy przystępowali do windykacji już piątego dnia od upływu terminu zapłaty należności przez podatnika, ale mimo tak szybkich działań udało im się w ubiegłym roku ściągnąć 59,1 proc. tytułów wykonawczych.

Przykład Olsztyna potwierdza także Podkarpacki US w Rzeszowie, który wystawiał upomnienie lub tytuł wykonawczy przeciętnie po 9,6 dnia, a egzekwował niespełna połowę tytułów (42,9 proc.).

Tak naprawdę sukcesem w tej materii może się pochwalić jedynie US w Augustowie, który działał szybko i skutecznie. Tamtejsi urzędnicy przystępowali do działań windykacyjnych przeciętnie już po siedmiu dniach od stwierdzenia, że pieniądze nie wpłynęły na konto urzędu, choć termin zapłaty należności podatkowej już upłynął. Taki sposób działania się sprawdził, bo urzędnicy zrealizowali 73,3 proc. tytułów wykonawczych spośród tych, które przewidziano do realizacji.

Skuteczne, choć nie wszystkie w takiej skali, były także małe urzędy skarbowe. Przykładowo US w Żurominie i US w Leżajsku przystępowały do działania szybko (odpowiednio po średnio ośmiu i dziewięciu dniach), a egzekwowały zaległości podatkowe na poziomie 43,3 proc. każdy. Dla odmiany US w Grajewie za ściąganie pieniędzy od podatników brał się po 23 dniach (średnio), ale skuteczności mógłby mu pozazdrościć niejeden duży czy średni urząd skarbowy w kraju. Udało mu się bowiem zrealizować aż 74,7 proc. tytułów wykonawczych.

[srodtytul] Ile dni potrzebował średnio urząd na wszczęcie windykacji [/srodtytul]

[ramka][b] Wyspecjalizowane US[/b]

[b]najwięcej dni[/b]

1. Warszawa, II Mazowiecki 70,5

2. Opole, Opolski 39,1

3. Poznań, I Wielkopolski   36,7

4. Gdańsk, Pomorski 34,0

5. Warszawa, I Mazowiecki   33,9

[b]najmniej dni[/b]

1. Olsztyn, Warmińsko-Mazurski   4,9

2. Rzeszów, Podkarpacki   9,6

3. Białystok, Podlaski   11,3

4. Kraków, Małopolski   13,6

5. Bielsko-Biała, II Śląski   13,7[/ramka]

[ramka][b]duże US[/b]

[b]najwięcej dni[/b]

1. Radom II   83,9

2. Gliwice I   74,8

3. Kraków-Stare Miasto   69,2

4. Poznań-Nowe Miasto   63,5

5. Poznań-Winogrady   62,5

[b]najmniej dni[/b]

1. Częstochowa I   15,4

2. Częstochowa II   16,5

3. Toruń II   17,6

4. Płock   17,8

5. Bytom   17,9[/ramka]

[ramka][b]średnie US[/b]

[b]najwięcej dni[/b]

1. Piaseczno   93,8

2. Opoczno   89,5

3. Jawor   62,1

4. Legionowo   61,1

5. Zabrze 56,2

[b]najmniej dni[/b]

1. Augustów   7,5

2. Kętrzyn   9,6

3. Busko-Zdrój   10,3

4. Jarosław   10,8

4. Słupca   10,8

4. Bielsk Podlaski   10,8    

6. Sierpc   11,2[/ramka]

[ramka][b]małe US[/b]

[b]najwięcej dni[/b]

1. Przeworsk 78,9

2. Wysokie Mazowieckie   55,6

3. Lwówek Śląski   47,6

4. Polkowice   46,1

5. Zwoleń   45,4

[b]najmniej dni[/b]

1. Nisko   7,2

2. Żuromin   8,4

3. Leżajsk   9,3

4. Człuchów   9,5

5. Drezdenko   9,7[/ramka]

[ramka][b]Sławomir Sadocha, doradca podatkowy z Elbląga specjalizujący się w postępowaniach podatkowych[/b]

Daleki jestem od oceniania urzędów skarbowych po szybkości wszczęcia i przeprowadzenia windykacji. Znam podatników, którzy bezwzględność organu egzekucyjnego przypłacili bankructwem. Wszystko dlatego, że nie dano im szansy, a przede wszystkim czasu, na zorganizowanie pieniędzy i dobrowolne uregulowanie długu. Na ogół nie daje się również szansy na dobrowolne uregulowanie należności poprzez jej rozłożenie na raty. Odmawia się udzielenia tej ulgi bądź ustala warunki niemożliwe do spełnienia. Takie postępowanie aparatu skarbowego staje się jednak bardziej zrozumiałe, jeśli uwzględnić, że dla zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych prowizja to istotny składnik wynagrodzenia. Za osobiste wykonanie czynności w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych przysługuje im dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne. To zdaje się też racjonalnie tłumaczyć często spotykany opór urzędów skarbowych przed przyjmowaniem zabezpieczeń na poczet zaległości podatkowych, o które spierają się z podatnikiem. Przyjmując zabezpieczenie, o którym mowa w art. 33d § 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0652B81608681E5EF9DFAA4D89A9E70D?id=176376]ordynacji podatkowej[/link], pozbawiają się tym samym własnego wynagrodzenia, ponieważ wstrzymują w takim wypadku wykonanie również decyzji ostatecznej (art. 239f § 1 pkt 1 op.).[/ramka]

[srodtytul]Jak czytać tabelę rankingu urzędów skarbowych[/srodtytul]

[b]1) według wielkości urzędu (rubryka 4): [/b]

- [b]wyspecjalizowane urzędy skarbowe[/b] (do obsługi dużych podatników)

- [b]urzędy duże[/b] – powyżej 150 pracowników

- [b]urzędy średnie[/b] – od 51 do 150 pracowników

- [b]urzędy małe[/b] – do 50 pracowników;

[b]2)  według obciążenia pracą na jednego pracownika etatowego:[/b]

- liczba wprowadzonych do systemu deklaracji (rubryka 5)

- liczba obsługiwanych podmiotów gospodarczych, w tym osób fizycznych (rubryka 6)

- liczba wprowadzonych do systemu rozliczeń, np. zaksięgowanych deklaracji, korekt, wpłat, decyzji, zwrotu – przykładowo VAT (rubryka 7)

- liczba tytułów wykonawczych do załatwienia (rubryka 8)

[b]3) według jakości pracy (rubryki 9 – 16):[/b]

- średni czas od wpłynięcia deklaracji do urzędu do jej wprowadzenia do systemu

- efektywność finansowa kontroli (w zł)  

- średni upływ czasu od zakończenia kontroli podatkowej do wszczęcia postępowania podatkowego będącego efektem tej kontroli

- średni upływ czasu od wszczęcia postępowania podatkowego, tj. wydania postanowienia, do dnia wydania decyzji

- skuteczność wszczętych postępowań podatkowych liczona jako iloraz liczby umorzonych postępowań i liczby wszczętych z urzędu (w proc.)

- wadliwość orzeczeń naczelnika urzędu skarbowego jako iloraz orzeczeń wyeliminowanych z obrotu prawnego i liczby orzeczeń wydanych przez naczelnika

- szybkość podejmowania działań windykacyjnych, liczona w dniach od upływu terminu płatności zaległości podatkowej do wystawienia upomnienia lub tytułu wykonawczego

- procentowy wskaźnik załatwionych tytułów wykonawczych jako iloraz liczby załatwionych tytułów i liczby tytułów do załatwienia.

[ramka][b]Zobacz tabelę: [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/dobrafirma/pdf/urzedy skarbowe 2010.pdf] Ranking urzędów skarbowych za 2009 r. (pdf)[/link][/b][/ramka]

[ramka][b]Zobacz tabelę: [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/dobrafirma/pdf/urzedy skarbowe 2009.pdf]Ranking urzędów kontroli skarbowej za 2009 r. (pdf)[/link][/b][/ramka]

[ramka][b]Zobacz tabelę: [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/dobrafirma/pdf/izby.pdf]Ranking izb skarbowych za 2009 r. (pdf)[/link][/b][/ramka]

W ubiegłym roku rekordzistą był Urząd Skarbowy w Piasecznie, który wystawiał upomnienie lub tytuł wykonawczy średnio po 94 dniach od upływu terminu zapłaty zaległości podatkowej. Ściągał natomiast należność z co czwartego tytułu (26,2 proc. tytułów zrealizowanych).

[wyimek][b]60,6 mln zł[/b] ściągnął w wyniku kontroli I Mazowiecki US[/wyimek]

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów