Znowelizowana we wrześniu ustawa o dostępie do informacji publicznej reguluje zasady tzw. ponownego wykorzystywania danych gromadzonych przez urzędy administracji. Dostęp do informacji, czyli możność zapoznania się z nimi, to jedna sprawa, a możliwość powtórnego skorzystania z nich (zasadniczo bezpłatnie) w celu innym od tego, dla którego pierwotnie je wytworzono – druga. Informacje takie mogą być bowiem, po przetworzeniu czy wzbogaceniu, towarem sprzedawanym na rynku.
W resorcie spraw wewnętrznych trwają prace nad rozporządzeniem, które umożliwi występowanie do instytucji publicznych z wnioskiem o udzielenie informacji publicznej do ponownego wykorzystania.
Wniosek, którego wzór będzie zawierał ten akt wykonawczy, zacznie być potrzebny, gdy informacja nie zostanie udostępniona z urzędu w Internecie (w Biuletynie Informacji Publicznej lub w tzw. centralnym repozytorium).
Wnioskodawca będzie musiał podać, jaki zakres danych chce uzyskać i w jakim celu (np. przygotowanie opracowania naukowego albo dla potrzeb komercyjnych – określi wówczas towary i usługi, w których zostaną one wykorzystane).
Wniosek ma zawierać również wskazanie, w jakiej formie ma nastąpić przekazanie informacji: papierowej, dźwiękowej, wizualnej czy elektronicznej (i w jakim formacie). Wnioskodawca określi także sposób doręczenia, jakiego sobie życzy: czy odbierze dane osobiście, czy należy przesłać mu je pocztą – zwykłą lub elektroniczną.