Tak wynika z interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24 listopada 2011 (IPTPP2/443-523/11-3/BM).
Wydawaniem praw jazdy, kart pojazdu, dowodów rejestracyjnych i tablic rejestracyjnych czy pozwoleń czasowych itp., a także wydawaniem kart wędkarskich zajmuje się Starostwo Powiatowe. Są to czynności wykonywane w ramach zadań zleconych z zakresu administracji publicznej. Starostwo pobiera za nie opłaty wynikające z ustaw i rozporządzeń. Dla celów VAT opłaty wnoszone przez petentów ujmowane są w rejestrze VAT jako opłaty ze stawką zwolnioną. Petentom powiat wystawia rachunki na dowód wniesienia opłaty.
Niektórzy petenci są zainteresowani otrzymywaniem faktury z tytułu wniesienia opłaty, więc Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi otrzymał pytanie, czy istnieje taka prawna możliwość, skoro Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje podatkowe. Przedstawiając własne stanowisko wnioskodawca uznał, że Starosta ma obowiązek wystawiać petentom jedynie rachunki (art. 87 Ordynacji podatkowej).
Izba stwierdziła, że mimo zarejestrowania Powiatu jako podatnika VAT, nie zawsze występuje on w tej roli. Starosta nie będzie podatnikiem VAT wtedy, gdy jako organ władzy publicznej wykonuje czynności z zakresu administracji rządowej (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Nie ma zatem podstaw do wystawiania faktur za wykonanie czynności związanych z dokumentami komunikacyjnymi czy kartami wędkarskimi.
Jednak fiskus nie zgodził się ze stanowiskiem powiatu, że zawsze ma on obowiązek wystawić petentowi rachunek. Zgodnie z Ordynacją podatkowa rachunek trzeba wystawić, gdy zażąda tego odbiorca towaru lub usługi, czyli również petent w urzędzie. Jednak spełnienie żądania nie jest obligatoryjne, gdy petent zgłosi je po upływie 3 miesięcy od dnia wykonania usługi lub wydania towaru.