Nieuiszczenie opłaty, jaką z daną czynnością łączy przepis prawa, w praktyce oznacza niepodjęcie działania przez urzędnika. Nie jest tak jednak automatycznie. W przypadku gdy strona nie opłaciła kosztów postępowania, organ administracji publicznej prowadzący postępowanie wyznaczy jej odpowiedni termin do ich wniesienia.
Co do zasady termin ten nie może być krótszy niż siedem dni, ale też nie dłuższy niż czternaście dni. Dopiero jeżeli w wyznaczonym terminie należności te nie zostaną uiszczone, podanie podlega zwrotowi lub czynność uzależniona od opłaty zostanie zaniechana. Na takie postanowienie organu administracji przysługuje zażalenie.
Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje wyjątki od zasady niedziałania organu w przypadku braku należnej opłaty. Sytuacja taka ma miejsce w trzech przypadkach. Przede wszystkim możliwe jest podjęcie postępowanie, jeżeli za niezwłocznym załatwieniem przemawiają względy społeczne lub wzgląd na ważny interes strony.
Ponadto podanie powinno być załatwione mimo braku opłaty, jeżeli jego wniesienie stanowi czynność, dla której jest ustanowiony termin zawity (termin zawity to taki, po upływie którego dana czynność jest nieskuteczna), a także jeżeli podanie wniosła osoba zamieszkała za granicą.
Co obciąża stronę
Przepisy określają również zakres kosztów, z których poniesieniem powinna się liczyć strona postępowania administracyjnego. Stronę obciążają te koszty postępowania, które wynikły z jej winy bądź zostały poniesione w interesie lub na żądanie strony, a nie wynikają z ustawowego obowiązku organów prowadzących postępowanie.