Od Nowego Roku lecznice przekazują karty urodzenia i karty martwego urodzenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego wyłącznie na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym. Nie ma już możliwości przekazania tych dokumentów w postaci papierowej.
Resort zdrowia rekomenduje wykorzystywanie elektronicznej skrzynki podawczej na ePUAP do przekazywania kart urodzenia oraz martwego urodzenia, najlepiej w formacie pdf. Jednocześnie zaznacza, że nie należy przekazywać ich na zewnętrznym nośniku danych — płycie CD lub pendrivie.
Nie zmieniły się natomiast terminy przekazania dokumentów kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Kartę urodzenia przekazuje się w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia, a kartę martwego urodzenia – w terminie jednego dnia od dnia jej sporządzenia. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie płci dziecka, karty martwego urodzenia w ogóle się nie przekazuje.
Dane z lecznic do urzędu statystycznego
Jednak od 1 stycznia 2024 r. lecznice muszą także dodatkowo zbierać i przekazywać na potrzeby statystyki publicznej dane o: miejscu zamieszkania rodziców dziecka, w tym okresie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy, o ile są znane, wykształceniu rodziców dziecka, informacje o stanie zdrowia dziecka dotyczące: długości, ciężaru ciała, punktów w skali Apgar, oraz informacje o ciąży i porodzie dotyczące: okresu trwania ciąży i wielorakości oraz dane o poprzednich ciążach i porodach matki dziecka (art. 53 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego).