Więcej kontaktów z urzędem przez internet

Coraz więcej urzędowych spraw można załatwić bez wychodzenia w domu. Do końca roku liczba oferowanych przez e-administrację usług, ma przekroczyć 600.

Aktualizacja: 22.10.2017 11:24 Publikacja: 22.10.2017 10:30

Więcej kontaktów z urzędem przez internet

Foto: 123RF

Rosnące zainteresowanie obywateli elektronicznymi usługami oferowanymi przez e- administrację potwierdzają statystyki portalu Obywatel.gov.pl. Od stycznia do maja tego roku portal odwiedziło 3,5 mln unikalnych użytkowników. Zanotował on ponad 13,5 mln odsłon – prawie dwa razy więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Naprzeciw oczekiwaniom

Jak podaje resort cyfryzacji, Polacy mają dostęp do 581 e-usług administracyjnych, z czego 39 wprowadzono w minione wakacje (czerwiec-wrzesień).Wymienić można choćby usługę umożliwiającą składanie on-line eWniosku do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Pozwala ona nie tylko na przesyłanie wniosków o płatności ale również generuje powiadomienia dla użytkowników np. o wykryciu konfliktów w tzw. kontroli krzyżowej. Rolnicy zyskali też możliwość założenia konta w Portalu eKRUS, pozwalającym uzyskać informacje o przebiegu swojego ubezpieczenia, opłaconych składkach i osobach zgłoszonych do ubezpieczenia.

Bardziej powszechny charakter ma uruchomiona pod koniec września usługa zgłoszenia utraty dowodu osobistego bez wychodzenia z domu. Co roku problem ten dotyka ponad pół miliona Polaków. Nowy formularz jest bardziej intuicyjny, a dane zaciągają się do niego automatycznie. On-line można też zgłosić wniosek o wydanie dowodu.

Popularne są także usługi dedykowane kierowcom, np.: możliwość sprawdzania w sieci ile punktów karnych się posiada, oraz sprawdzenia historii ubezpieczenia OC dla posiadaczy pojazdów – można do tego wykorzystać Profil Zaufany (eGO).

224 usługi oferują obywatelom poszczególne resorty, 250 zaś to usługi jednorodzajowe, jak np.: „uznawanie kwalifikacji" czy „świadczenie usług transgranicznych na terytorium RP w różnych zawodach". Pozostałe to formularze ZUS, które można wypełnić online. Ministerstwo Cyfryzacji zmierza też do stworzenia funkcjonalnego Katalogu Usług Cyfrowych, który będzie częścią portalu Gov.pl. Ma on być zintegrowaną „bramą" do e-adminsitracji, łączącą wszystkie e-usługi rozbite obecnie między kilka platform. Ma ruszyć już w przyszłym roku. Projekt ustawy, która umożliwi jego uruchomienie jest w konsulatacjach międzyresortowych.

Plany na przyszłość

Ministerstwo planuje, że w przeciągu paru lat aż połowa obywateli 80 proc. spraw z urzędami będzie mogła załatwiać za pośrednictwem sieci. Przyczyni się to nie tylko to zwiększenia wygody i komfortu życia, ale także pozwoli zaoszczędzić czas, zarówno obywatelom, jak i firmom, co z kolei przełoży się na większą konkurencyjność gospodarki. Jeszcze przed końcem roku ma też zostać uruchomione ok. 30 kolejnych usług.

Umożliwią one m.in. rejestrację narodzin dziecka przez elektroniczny formularz. Rodzic wypełniałby go po powrocie ze szpitala, a akt urodzenia i numer PESEL byłyby wysyłane na skrzynkę ePUAP. Inna usługa pozwoli uzyskać i opłacić on-line odpis aktu stanu cywilnego

Ułatwiony ma być też dostęp do informacji publicznej. Będzie można o nią wnioskować przez elektroniczny formularz, wybierając adresata z listy. Odpowiedź przychodziłaby również na ePUAP lub adres e-mail. Dedykowane formularze powstaną też dla skarg, wniosków, petycji i odwołań, oraz innych pism administracyjnych.

Zmotoryzowani obywatele będą zaś mogli przez internet zgłosić zbycie pojazdu (będzie też możliwość jednoczesnego poinformowania ubezpieczyciela) oraz uzyskać dane o posiadanym samochodzie z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Będą też mogli zdobyć informacje o stanie prawnym samochodu, lub zgłosić przez internet niezgodność z prawdą danych z CEP, jeśli ją stwierdzą. Z kolei ci, którzy jeszcze nie mają prawa jazdy, będą mogli wnioskować o nie za pośrednictwem sieci. Nie trzeba będzie nawet dostarczać orzeczenia lekarskiego w formie papierowej – zostanie ono wydane w ePUAP.

Profil zaufany

Do korzystania z usług e-administracji potrzebny jest Profil Zaufany. Do 25 września założyło go ponad 1,1 mln Polaków, z czego niemal 400 tys. za pośrednictwem banków.

Jakie e-usługi zostaną wprowadzone w tym roku

Do końca roku obywatele będę mogli m.in. za pośrednictwem internetu:

- zarejestrować narodziny dziecka

- wnioskować o wydanie prawa jazdy

- zgłosić zbycie pojazdu

- uzyskać informacje o stanie prawnym samochodu.

Rosnące zainteresowanie obywateli elektronicznymi usługami oferowanymi przez e- administrację potwierdzają statystyki portalu Obywatel.gov.pl. Od stycznia do maja tego roku portal odwiedziło 3,5 mln unikalnych użytkowników. Zanotował on ponad 13,5 mln odsłon – prawie dwa razy więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Naprzeciw oczekiwaniom

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów