Od 30 kwietnia w urzędzie można załatwiać sprawy telefonicznie

Sprawy administracyjne mogą być załatwiane ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Nowe regulacje zapewniają stronom możliwość oceniania urzędu i jego pracowników.

Publikacja: 08.05.2018 05:40

Od 30 kwietnia w urzędzie można załatwiać sprawy telefonicznie

Foto: Fotolia.com

Zgodnie z art. 14 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) zasadą jest, że sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, doręczanego środkami komunikacji elektronicznej. Dotychczas art. 14 § 2 k.p.a. przewidywał, że sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Po zmianach wprowadzonych w tym przepisie od 30 kwietnia 2018 r., zwiększono ilość sposobów „odformalizowanego" załatwiania spraw. Przyjęto, że sprawy można załatwiać także telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności. Oczywiście nadal z takiego rozwiązania można skorzystać tylko w przypadku, gdy za „odformalizowanym" załatwieniem sprawy przemawia interes strony, a przepisy nie stoją temu na przeszkodzie.

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr