- radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
[srodtytul]Dokumenty urzędowe[/srodtytul]
Zawarte w odpisie dokumentu poświadczenie zgodności z oryginałem przez występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika strony lub radcę Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa ma charakter dokumentu urzędowego. Jednakże – jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami sprawy – sąd, na wniosek strony albo z urzędu, zażąda od strony składającej odpis przedłożenia oryginału tego dokumentu.
Zgodnie z k.p.c. dokumenty urzędowe to takie, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo zaświadczone.
W świetle [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2005/DU2005Nr%20%208poz%20%2060a.asp]ordynacji podatkowej (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)[/link] dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Takie samo rozumienie dokumentu rzędowego można znaleźć w [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2000/DU2000Nr%2098poz1071.asp]kodeksie postępowania administracyjnego (DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.)[/link].
W noweli z 2009 r. dokonano liberalizacji zasad uwierzytelniania dokumentów w postępowaniu sądowym, zarówno cywilnym, jak i administracyjnym czy podatkowym. Do tej pory sądy żądały oryginałów dokumentu urzędowych w duchu zasady wyrażonej przez [b]Sąd Apelacyjny we Wrocławiu w postanowieniu z 31 stycznia 2007 r. (II ACz 151/07)[/b].