Pewna kobieta zwróciła się do prezydenta miasta o udostępnienie jej informacji dotyczącej treści opinii prawnych, uzgodnień, lub konsultacji prawnych, sporządzonych przez biuro prawne urzędu miasta lub inne podmioty, które miały być przygotowane w związku z zarządzeniem prezydenta, w sprawie ustalenia zasad zmian umów użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność miasta.
Wnioskodawczyni zaznaczyła, że interesują ją wszelkie materiały, przygotowane na potrzeby wydania zarządzenia, które wskazywały na jego zgodność z przepisami prawa oraz umocowanie do jego wydania. Kobieta szczególnie chciała przekonać się o zgodności z prawem nałożenia na użytkowników wieczystych obowiązku wpłaty, przed zmianą umowy użytkowania wieczystego, kwoty dwunastu i pół procenta wartości różnicy, pomiędzy aktualną wartością nieruchomości określoną dla nowego sposobu użytkowania i zagospodarowania nieruchomości, a aktualną wartością określoną dla dotychczasowego sposobu użytkowania.
Zainteresowana podkreśliła, że prezydent miasta jako organ wykonujący zadania publiczne jest zobowiązany do udostępniania informacji publicznej, a żądane dane mieszczą się w katalogu wskazanym w ustawie o dostępie do informacji publicznej. W sprawie nie ma też podstaw do żądania wykazania interesu prawnego ani faktycznego.
Kobie zaznaczyła, iż przesłane dane powinny do niej dotrzeć jako kopia na papierze, pocztą tradycyjną.
W odpowiedzi na wniosek biuro urzędu miasta poinformowało ją, że zgodnie z regulaminem organizacyjnym opinia prawna może mieć również formę stwierdzenia przez radcę prawnego braku zastrzeżeń na tekście opiniowanego projektu, co też miało miejsce w przypadku zarządzenia w sprawie ustalenia zasad zmian umów użytkowania wieczystego. Dodało, iż zajmujący się sprawą radca prawny parafował opiniowany pod kątem formalno-prawnym projekt zarządzenia, który następnie został podpisany przez prezydenta miasta. Poza tym w dyspozycji urzędu nie pozostają żadne inne dokumenty w tej sprawie.