Teraz obowiązuje zasada, że rejestr stanu cywilnego prowadzony jest w formie papierowej. W efekcie o akt urodzenia trzeba prosić w urzędzie właściwym ze względu na miejsce przyjścia na świat.
Informatyzacja rejestracji aktów stanu cywilnego, która rozpocznie się 1 stycznia ?2015 r., ma to zmienić. Od tego momentu akty urodzeń, małżeństw i zgonów mają być prowadzone w systemie teleinformatycznym. To spowoduje, że papierowy odpis z akt stanu cywilnego będzie mógł zostać wydany zainteresowanemu w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w kraju. Niezależnie od tego, gdzie jest przechowywany.
Dzięki odmiejscowieniu obywatele będą mogli w dowolnym USC m.in. złożyć zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, odtworzyć zagraniczny dokument stanu cywilnego czy dokonać administracyjnej zmiany imienia lub nazwiska.
Nowe prawo pozwala nadawać dzieciom imiona nie tylko polskie, ale także obce
Jednocześnie posłowie w piątkowym głosowaniu zadecydowali o wprowadzeniu do ostatecznego tekstu ustawy przepisu przejściowego. Zakłada on, że przez sześć miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy gminy będą mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego zgodnie z teraz obowiązującymi zasadami, a więc w formie papierowej. Wszystkie w ten sposób sporządzone akty będą musiały zostać przeniesione do elektronicznego rejestru nie później niż do 31 grudnia 2015 r.