Czas konsolidacji InPost, DPD, DHL z Orlenem, Allegro i Alibabą
Polska jest fenomenem pod względem nasycenia rynku automatami paczkowymi – w Europie Zachodniej co czwarty kupujący online stawia na taką formę dostawy, zaś nad Wisłą robi tak aż ponad dwie trzecie e-konsumentów. Problem w tym, że boom zdecydowała się wykorzystać większość firm, nie tylko z sektora KEP, jak InPost, DPD czy DHL, ale też tych z rynku e-commerce, czy w ogóle spoza branży, jak Alibaba, Allegro lub Orlen. Efekt? Każdy z operatorów budował własną sieć maszyn, co skutkowało tym, że w niektórych lokalizacjach stoją dziś obok siebie automaty kilku brandów. Ale taki obraz może przejść do przeszłości.
INFRASTRUKTURA
Automaty wzorem telekomunikacji
W branży kurierskiej coraz głośniej mówi się o potrzebie
wprowadzenia rozwiązań
znanych m.in. z rynku
telekomunikacyjnego. Chodzi
o wydzielenie infrastruktury od
operatorów, którzy świadczą za
jej pośrednictwem usługi. Taka
„wydzielona” infrastruktura jest
np. na rynku paliwowo-gazowym
(nadzór nad nią sprawują PERN
i Gaz-System) czy energetycznym (PSE). W tych branżach
obowiązuje też tzw. zasada TPA
(third-party access) polegająca
na udostępnieniu przez
właściciela bądź operatora
podmiotom trzecim swojej
infrastruktury sieciowej w celu
dostarczenia usług klientom.
Eksperci twierdzą, że podobnie
powinno być w logistyce,
bo budowa sieci automatów,
a zwłaszcza nakłady informatyczne, to potężny koszt przy
stosunkowo niskiej stopie zwrotu.
Nie wykluczają przy tym, że
potrzeba będzie do tego zmiany
prawa i interwencji regulatora.
Bartosz Bielak, członek zarządu Ruchu odpowiedzialny za rozwój Orlen Paczki, twierdzi, że rynek wymaga konsolidacji. – Trzeba o niej rozmawiać lub o tworzeniu wspólnych sieci – uważa.
I słowa przekuwa w czyny. Orlen Paczka (dysponuje siecią 5 tys. maszyn) połączył bowiem właśnie siły z Allegro (3,5 tys.). W ramach zawartej do 2030 r. umowy Ruch zajmie się dostawami zakupów z platformy Allegro do automatów i punktów odbioru Orlenu oraz Allegro. Urządzenia Orlenu dodatkowo zostaną oznakowane logiem rodzimego internetowego giganta.
A na tym nie koniec. Jak już informowaliśmy, trwają bowiem również analizy związane z potencjalnym połączeniem Orlen Paczki z biznesem paczkowym Poczty Polskiej (PP). Państwowa spółka, która obecnie dysponuje ok. 700 automatami, wkrótce ma ich mieć 3 tys. (czekają na odbiór techniczny). W takim scenariuszu potencjalna przyszła kooperacja PP, Orlenu i Allegro oznaczałaby, że na rynku pojawi się gracz dysponujący co najmniej 11,5 tys. automatów. A to byłaby już realna konkurencja dla InPostu, który „króluje” w branży, dysponując 22 tys. lokalizacji.