W polskim systemie prawnym coraz większą rolę zaczynają spełniać tzw. specustawy. Są to regulacje szczególne, które często mają na celu wprowadzenie rozwiązań ułatwiających realizację konkretnego zamierzenia inwestycyjnego, albo określonego typu inwestycji, zwłaszcza o charakterze istotnym z punktu widzenia osiągnięcia strategicznych celów publicznych, założonych przez ustawodawcę. Jako przykład wskazać można ustawę z 24 lipca 2015 roku o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (tzw. specustawa przesyłowa), czy ustawę z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (ustawa o CPK).
Zapewnienie sprawnej realizacji inwestycji
Jak wynika z uzasadnień projektów obu wskazanych specustaw, ich uchwalenie związane było z koniecznością zapewnienia sprawnej realizacji objętych nimi inwestycji. W obu przypadkach ustawodawca uznał za niewystarczające rozwiązania przewidziane w polskim prawie, dotyczące typowego procesu inwestycyjnego. W uzasadnieniu projektu specustawy przesyłowej wskazano, że istniejące przepisy nie umożliwiają szybkiego zakończenia inwestycji, i mają charakter „rozproszony" i „nieefektywny".
Powołano się też na pozostałe szczególne rozwiązania ustawowe, dotyczące innych istotnych inwestycji infrastrukturalnych, zawarte m.in. w ustawie z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, ustawie z 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego, czy ustawie z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, zawierające podobne regulacje. W uzasadnieniu projektu ustawy o CPK, istniejące rozwiązania ustawowe również uznano za nieefektywne, z punktu widzenia możliwości realizacji inwestycji o tak dużej skali, i zapewnienia aby jej ukończenie nastąpiło w terminie.
Szczególne rozwiązania proceduralne
Jednym ze środków mających ułatwić realizację inwestycji specustawowych są między innymi szczególne regulacje proceduralne. Obie specustawy zawierają osobne rozdziały dotyczące postępowań administracyjnych, wprowadzające szereg rozwiązań odmiennych w stosunku do przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego (Rozdział 9 Działu III ustawy o CPK i Rozdział 4 specustawy przesyłowej), które stosuje się do decyzji wydawanych w procesie inwestycyjnym prowadzonym w oparciu o ww. specustawy.
Przepisy Rozdziału 9, zawierające ułatwienia proceduralne, mają zastosowanie do postępowań w przedmiocie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie CPK oraz pozwolenia na budowę, a także odpowiednie zastosowanie do postępowań dotyczących decyzji o zezwoleniu na udostępnienie nieruchomości, decyzji o zezwoleniu na niezwłoczne zajęcie nieruchomości oraz decyzji o ustaleniu odszkodowania.