Pozostała trójka musi dostosować swój system informatyczny do rozliczeń stosowanych przez inne zakłady. Jednak – jak zapewniają – jeśli klient przyjdzie 1 kwietnia i zechce skorzystać z usługi BLS, nie odejdzie z kwitkiem.
Polska Izba Ubezpieczeń – inicjator systemu – zapewnia, że na wprowadzeniu BLS zyskają klienci, bowiem ubezpieczyciele konkurować będą ze sobą jakością likwidacji szkód z OC. Bezpośrednia likwidacja szkód to system, umożliwiający naprawę auta lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak dotąd u ubezpieczyciela sprawcy szkody. BLS funkcjonuje w Europie od kilkudziesięciu lat, m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii czy Włoszech.
Do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń (PIU) systemu BLS przystąpią następujący ubezpieczyciele: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, Uniqa, Warta (od 1 kwietnia), Aviva, Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca) i Gothaer (od 15 października). Razem ubezpieczyciele ci reprezentują 68 proc. rynku OC, mierzonego zbieraną składką. - Bezpośrednia likwidacja szkód to najważniejszy projekt dla polskiego rynku ubezpieczeń w ostatnich latach. Dzięki wielomiesięcznej pracy przedstawicieli firm zrzeszonych w PIU, wypracowaliśmy rozwiązanie, umożliwiające poszkodowanym likwidację szkody u swojego ubezpieczyciela. Dzięki temu wielu klientów zacznie zwracać baczniejszą uwagę na jakość oferowanych usług – powiedział Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.
W praktyce system wyglądać będzie tak, że ustaleniem wysokości szkody i wypłatą odszkodowania zajmować się będzie ubezpieczyciel poszkodowanego. Po wypłacie odszkodowania, już bez angażowania klienta, następować będzie rozliczenie szkody pomiędzy zakładem ubezpieczeń poszkodowanego i zakładem ubezpieczeń sprawcy. Co ważne dla kierowców, system BLS nie powoduje ani wzrostu ani spadku cen. - Po dwóch latach wytężonych prac z dumą mogę powiedzieć, że BLS będzie dostępna dla większości polskich kierowców. Nareszcie zakłady ubezpieczeń oferujące OC komunikacyjne, będą mogły konkurować o klientów jakością usług, a nie tylko ceną – powiedział Rafał Stankiewicz, przewodniczący Komisji ds. Likwidacji Szkód PIU. Bezpośrednia likwidacja szkód będzie dotyczyła ubezpieczeń komunikacyjnych, wyłączano początkowo niektóre szkody. Do BLS nie będą kwalifikować się: szkody osobowe, szkody, które wystąpiły poza Polską, szkody o wartości powyżej 30 tys. zł. Trzeba jednak podkreślić, że szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość wszystkich zdarzeń drogowych.
Ergo Hestia zapewnia, że jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce jest tak przygotowana systemowo, że oferuje BLS w odniesieniu do wszystkich swoich marek: Ergo Hestii, MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeń i You Can Drive. Kazimierz Majdański, dyrektor Biura Likwidacji Szkód Ergo Hestii podkreśla, że cieszy go możliwość wprowadzenia tego rozwiązania.