Hulajnogi na prąd wciąż bez obowiązkowego OC

Polska nie zdecydowała się na objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej e-hulajnóg i e-rowerów, choć zapisano to w unijnej dyrektywie ubezpieczeniowej. Obowiązkowe OC dla takich pojazdów wprowadziło już kilka innych krajów UE.

Publikacja: 06.05.2025 04:58

Hulajnogi na prąd wciąż bez obowiązkowego OC

Foto: AdobeStock

Cieszące się szybko rosnącą popularnością elektryczne hulajnogi i rowery to nie tylko wygodny środek komunikacji miejskiej, ale też pojazdy, które powodują coraz więcej kolizji i wypadków. Wiele z nich porusza się z dużą prędkością, nie tylko po ulicach i ścieżkach rowerowych, ale też po chodnikach. Powodowane przez nie uszkodzenia mienia czy koszty leczenia uszczerbków na zdrowiu mogą być dość kosztowne.

Nowelizacja dyrektywy UE. Hulajnogi i rowery elektryczne z obowiązkowym OC

Odpowiedzią na to była zmiana unijnej dyrektywy ubezpieczeniowej. Wprowadziła ona nową definicję pojazdu, który powinien być objęty obowiązkowym OC. I tak wymóg ten objął każdy pojazd silnikowy poruszający się na lądzie, lecz nieporuszający się po szynach, napędzany wyłącznie siłą mechaniczną, którego maksymalna prędkość konstrukcyjna jest większa niż 25 km/h lub maksymalna masa netto jest większa niż 25 kg, a maksymalna prędkość konstrukcyjna przekracza 14 km/h.

Czytaj więcej

Lyft wchodzi do Polski. Rywal Ubera przejmuje FreeNow

– Odbicie opisywanej definicji znajdziemy w przepisach dotyczących ubezpieczenia OC dla hulajnóg elektrycznych, które wprowadziły już niektóre państwa członkowskie UE – zauważają eksperci multiagencji ubezpieczeniowej Unilink. I wskazują, że na przykład w Czechach obowiązek ubezpieczeniowy obejmuje te hulajnogi elektryczne, których maksymalna prędkość przekracza 25 kilometrów na godzinę albo 14 kilometrów na godzinę, jeśli jednocześnie masa pojazdu jest większa niż 25 kilogramów. – Co ważne, za południową granicą obowiązek ubezpieczeniowy nie obejmuje rowerów elektrycznych, gdyż uznano, że w ich przypadku główną siłą napędową są mięśnie człowieka, a nie napęd elektryczny – mówi Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink. I dodaje, że jest to podejście zgodne z preambułą unijnej dyrektywy.

Podobne przepisy wprowadzono na Węgrzech. Obowiązkowe OC dla posiadaczy e-hulajnóg obejmuje tam takie pojazdy, które przekraczają 25 km/h lub osiągają mniejszy limit maksymalnej prędkości (14 km/h) przy jednoczesnej masie większej niż 25 kilogramów. Węgierskie media donosiły, że nowym regulacjom po ich wprowadzeniu podlegało około 50 tys. hulajnóg elektrycznych.

Finlandia zadecydowała, że obowiązkowemu ubezpieczeniu OC będą podlegać wyłącznie hulajnogi elektryczne i podobne pojazdy, których maksymalna prędkość przekracza 25 km/h i/lub masa jest większa niż 25 kg. – Pod uwagę są brane parametry, które podaje producent, importer lub sprzedawca hulajnogi elektrycznej, a ewentualne przeróbki ograniczające prędkość lub masę pojazdu nie wpływają na obowiązek ubezpieczeniowy – mówi Andrzej Prajsnar.

Polska jeszcze czeka

Polska, choć wdrożyła część nowych postanowień unijnej dyrektywy, m.in. podniesienie sum gwarancyjnych w OC, to nie zdecydowała się na zmianę definicji pojazdu mechanicznego, ani tym bardziej na wprowadzenie przepisów ustanawiających obowiązkowe OC dla posiadaczy e-hulajnóg. – Nie ma również sygnałów sugerujących, że taka modyfikacja prawa jest planowana w najbliższym czasie – zauważa Jolanta Dziadowiec, ekspertka Unilink.

Czytaj więcej

Na pasach bezpieczniej, ale piesi wciąż giną. Dlaczego?

Eksperci Unilink zwracają jednak uwagę, że pomimo braku ustawowego przymusu, oferta dodatkowego OC dla właścicieli hulajnóg na prąd i rowerów elektrycznych wzbudza o wiele większe zainteresowanie niż jeszcze kilka lat temu. W ich ocenie oferta skierowana do właścicieli i użytkowników takich pojazdów rośnie, co oznacza, że zakłady ubezpieczeniowe widzą dalszy potencjał dla rozwoju rynku.

Znaleźliśmy kilka ofert polis OC skierowanych do ekocyklistów. Zwykle obejmują one zarówno szkody rzeczowe, na przykład zarysowanie lakieru na samochodzie czy rozbicie samochodowego reflektora, jak i szkody osobowe, w tym koszty leczenia poszkodowanego pieszego. Do polisy dodawane jest ubezpieczenie NNW. Koszt całości nie przekracza zwykle 100 zł na rok.

Niekiedy polisa OC dla elektrycznych hulajnóg czy rowerów elektrycznych może być rozszerzeniem obowiązkowego OC dla samochodów. W takim wariancie cena samochodowego OC jest po prostu nieco wyższa. W grę wchodzi także zakup polisy AC, która ubezpiecza e-hulajnogę czy rower elektryczny przed uszkodzeniem i kradzieżą. To oczywiście oznacza dodatkowy wydatek.

Kierujący e-hulajnogami i e-rowerami może się też chronić, wykupując polisę OC w życiu prywatnym. To zwykle rozszerzenie polisy ubezpieczenia mieszkania lub domu, również dodatkowo płatne. Ubezpieczyciel obejmuje tu ochroną szkody osobowe i rzeczowe wyrządzone innym osobom m.in. podczas jazdy na tych elektrycznych jednośladach. 

Obowiązkowe OC obejmuje w Polsce posiadaczy pojazdów mechanicznych i jest zdecydowanie najpopularniejszą polisą ubezpieczeniową na naszym rynku. Wedle danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na koniec zeszłego roku liczba aktywnych komunikacyjnych polis OC sięgnęła rekordowych 29,7 mln. Rok wcześniej było ich blisko 28,5 mln.

Cieszące się szybko rosnącą popularnością elektryczne hulajnogi i rowery to nie tylko wygodny środek komunikacji miejskiej, ale też pojazdy, które powodują coraz więcej kolizji i wypadków. Wiele z nich porusza się z dużą prędkością, nie tylko po ulicach i ścieżkach rowerowych, ale też po chodnikach. Powodowane przez nie uszkodzenia mienia czy koszty leczenia uszczerbków na zdrowiu mogą być dość kosztowne.

Nowelizacja dyrektywy UE. Hulajnogi i rowery elektryczne z obowiązkowym OC

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk: Holding PZU leży w interesie państwa
Ubezpieczenia
PZU idzie do prokuratury w sprawie odszkodowania dla fundacji ojca Rydzyka
Ubezpieczenia
Idą wielkie porządki w PZU. Holding zamiast Grupy. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU w 2024 r. Nowa strategia bez zmian. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Warta z rekordową sprzedażą ubezpieczeń w 2024 r. Zysk, rentowność i rating w górę
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku