To konkluzja konferencji „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC a likwidacja szkód” zorganizowanej przez Uczelnię Łazarskiego wraz z Automobilklubem Polskim.
Sędzia Aneta Łazarska zaprezentowała ewolucję orzecznictwa sądowego w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych z obowiązkowego OC, kilkanaście uchwał SN w tym zakresie z ostatnich dwóch–trzech lat. Przepisów jest zaledwie kilka, ale sporne kwestie są na każdym kroku, tym bardziej że poszkodowany chciałby naprawić auto najlepiej, a zakłady ubezpieczeniowe – najtaniej.
Czytaj więcej
Ustanowienie zasady, że szkodę powypadkową wycenia niezależny rzeczoznawca wskazany przez poszkod...
Spory dotyczą zakresu naprawy, jakimi częściami, kosztów ekspertyz dla poszkodowanego, dla nabywcy wierzytelności, auta zastępczego. Wreszcie najnowsza kwestia rabatów i upustów na części i materiału, które proponuje ubezpieczalnia, i jak na taką ofertę poszkodowany może zareagować. Ekspert zresztą po wypadku nieraz nie jest w stanie być przy oględzinach i zajmować się likwidacją szkody – więc należałoby wymagać, aby zapewnił mu w tym zakresie wsparcie wystawca polisy.
– Gdy sprawa trafia do sądu, kluczowe jest znalezienie dobrego biegłego, który po pierwsze szereg kwestii technicznych (specjalistycznych) ustali, co pozwali szybciej rozpoznać sprawę – podsumowała sędzia Łazarska.