Rozmowy o gigancie leasingu samolotów

Irlandzka spółka AerCap Holdings potwierdziła, że prowadzi rozmowy z konglomeratem General Electric o kupieniu jego działu leasingu samolotów, GECAS. W razie powodzenia dyskusji powstanie światowy gigant z flotą ponad 2 tys. samolotów

Publikacja: 09.03.2021 18:50

Rozmowy o gigancie leasingu samolotów

Foto: Bloomberg

AerCap jest największym leasingodawcą w Europie i na świecie. Podobnie jest z GE Capital Aviation Services (GECAS), która znajduje się w światowej czołówce, wynajmuje samoloty Airbusa i Boeinga. Irlandczycy zastrzegli, że wyniku tych rozmów jeszcze nie ma, podobnie jak gwarancji, że dojdzie do porozumienia „Nie będzie dalszych komunikatów dotyczących tej sprawy do czasu zakończenia dyskusji" — cytuje Reuter komunikat z Dublina.

Jeśli dojdzie do porozumienia, będzie to największa zmiana układu sił w sektorze leasingu szacowanym na 60 mld dolarów od prawie 10 lat. Nowy podmiot będzie mieć flotę ponad 2 tys. samolotów Dochodzi do niej w czasie, gdy udręczone pandemią linie lotnicze będą w większym stopniu korzystać z wynajmowanych samolotów. Do rozmów doszło po latach spekulacji dotyczących sprzedaży GECAS i po nasileniu się pandemii, która mocno osłabiła światowych przewoźników. Firmy leasingowe wypożyczają zwykle samoloty na okres do 12 lat, przypada na nie już prawie połowa maszyn produkowanych przez Airbusa i Boeinga.

Obie strony zaczęły rozmowy pod koniec 2020 r. Jeśli będą owocne, to do transakcji kupna w formie zamiany akcjami może dojść w najbliższych dniach. Pierwszy podał o niej „WSJ", szacuje wartość operacji na 30 mld dolarów.

AerCap jest największą na świecie firmą leasingu samolotów cywilnych, ma 1080 maszyn bezpośrednio zaksięgowanych u siebie albo eksploatowanych w imieniu innych. Flota GECAS liczy 984 sztuki, własne i eksploatowane — wynika z danych brytyjskiej firmy doradczej IBA Group.

Proponowany związek będzie najbardziej ambitnym posunięciem w zakresie rozwoju za kadencji prezesa Aengusa Kelly, który w 2013 r., po kryzysie finansowym, zawarł umowę kupna największego rywala, International Lease Finance Corp z Los Angeles. Będzie to z kolei najnowszy ruch prezesa GE, Larry Culpa w pozbywaniu się firm niestrategicznych i zmniejszaniu długu konglomeratu od czasu przejęcia w nim sterów w 2018 r. GE już ograniczył działalność finansowania zakupów samolotów.

Cała operacja może zwrócić uwagę organów konkurencji, bo sama wielkość floty nowego podmiotu będzie niemal dwukrotnie większa od trzeciej w sektorze firmy Avolon z Dublina. — Największy znak zapytania będzie dotyczyć reakcji tych organów. Jedną z opcji dla AerCap byłoby zbycie kilkuset samolotów, aby spełnić wymogi uczciwej konkurencji — stwierdził Bertrand Grabowski, dawny bankier lotnictwa, obecnie niezależny doradca.

Ta megafuzja może także wywołać dalszą konsolidację w sektorze, w którym dochodziło do przejęć w ostatnich latach. — Tak mogą uważać mniejsze firmy leasingowe — stwierdził prezydent IBA Group, Phil Seymour.

Według singapurskiego banku DBS Group, leasingodawcy wyjdą z tego kryzysu bardzo wzmocnieni, ale brak środków finansowych w liniach lotniczych może oznaczać dla leasingodawców dodatkowe problemy, jak otrzymać zapłatę albo będę musieli zgadzać się na odroczone płatności. Prezes Kelly powiedział niedawno inwestorom, że większość klientów AerCap płaci w terminie rachunki.

Ranking firm leasingowych wygląda tak:

1. AerCap — flota 1080, zamówione 289; łącznie 1369

2. GECAS — flota 984, zamówione 255; łącznie 1239

3. Avolon — flota 593, zamówione 263; łącznie 856

4. Aer Lease Corp — flota 410, zamówionych 365; łącznie 775

5. SMBC Aviation Capital — flota 469, zamówione 230; łącznie 699

6. Nordic Aviation Capital — flota 504, zamówione 79; łącznie 583

7. BBAM — flota 526

8. BOC Aviation — flota 392, zamówione 119; łącznie 511

9. ICBC Leasing — flota 380, zamówione 123; łącznie 503

10. Aviation Capital Group — flota 301, zamówionych 65; łącznie 366

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne