Kolejne rosyjski linie na ziemi

Rosjanie więcej latają po kraju, niż zagranicę. Liczba pasażerów zagranicznych zmniejszyła się w 2014 roku o 15,3 proc, ale ruch na lotniskach zwiększył się o 9,7 proc.

Publikacja: 22.02.2015 15:53

Kolejne rosyjski linie na ziemi

Foto: Bloomberg

Rosjanie latają mniej zagranicę z powodu wzrostu kursu rubla, a poszczególne linie odnotowują w tym roku 30-40- procentowy spadek popytu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jedyną linią odnotowującą wzrost, jest Aerofłot, bo nie ma wątpliwości co do finansowej siły tej linii, która zasilają opłaty innych przewoźników (250-350 mln dol. rocznie) za prawo przelotu nad Syberią.

Popyt na tanie przewozy krajowe nie pomaga liniom. Rosawiacja, rosyjski urząd lotnictwa cywilnego uziemił właśnie dwie kolejne linie — Air Samara i linię specjalizującą się w przewozach cargo — KAPO Avia. Obydwie — jak stwierdziła Rosawiacja nie przestrzegały zasad bezpieczeństwa i miały kłopoty finansowe. To znaczy, że od początku konfliktu z Ukrainą 7 rosyjskich przewoźników zostało uziemionych.

W grudniu przestały latać Bylina Airline i Moskovia Airline. Druga, największa po Aerofłocie rosyjska linia lotnicza — Transaero zwróciła się do rządu o pomoc finansową. Otrzyma ją. Na pakiet złożą się Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Transportu, Federalna Agencja Trasportu Lotniczego i Wnieszekonombank. Wcześniej przestał latać Dobrolet, kłopoty miał UtAir.

W zamian za państwowe wsparcie Transaero musiała obiecać między innymi, że obniży o 5-7 proc., a potem zamrozi ceny biletów na trasach wewnętrznych przez cały 2015 rok, tam gdzie nie lata jego konkurencja. Rozwinie także siatkę połączeń do kurortów na Krymie, zwiększy liczbę połączeń z Skt Petersburga i Moskwy na daleki wschód Rosji, a w okolicach Soczi, razem z touroperatorami będzie propagować urlopy na Krymie i na południe kraju oraz skorzysta i z pomocy McKinsey&Company w naprawianiu biznesu.

To trzecie podejście Transaero do państwowej kasy. Po raz pierwszy linia potrzebował pilnie pieniędzy w sierpniu 2014, motywując to wysokimi cenami paliw. Olga Pleszakowa, prezes Transaero wskazała jako problemy zamknięcie dla jej linii przestrzeni powietrznej nad Ukrainą, co zmusza samoloty do latania okrężnymi trasami, stąd rosnące koszty paliwa. Z tego powodu przewoźnik domaga się odszkodowania od władz.

Linie rosyjskie ucierpiały także z powodu sankcji nałożonych na sektor finansowy, które nie ma możliwości szukania pieniędzy zagranicą, a więc wyczerpują się dla nich możliwości finansowania na własnym rynku. Bogaty Aerofłot poniósł wydatki przy tworzeniu niskokosztowej linii Dobrolet, uziemionej tuż po starcie, teraz boryka się z utrzymaniem kolejnego niskokosztowego przewoźnika — Pobiedy.

UtAir stanął w obliczu bankructwa na początku grudnia 2014, bo nie był w stanie uregulować zadłużenia w wysokości 67 tys. dol. za leasing samolotów. Wcześniej, pod koniec listopada Alfa Bank na drodze sądowej dochodził 11,85 mln dol., jako zabezpieczenia spłaty długu. Sąd wtedy zajął 7 śmigłowców należących do linii.

UTair zdementował pogłoski o  swoich kłopotach i zapewnił, że operacje są „wykonywane w standardowym wymiarze". — Mamy zamiar konstruktywnie uporać się z problemami finansowymi. A wystąpienie o ochronę przed wierzycielami, to normalne działanie dłużnika, którego bilans obciąża niewielka kwota. 29 grudnia UTair spłacił Avialeasingowi niewielką część kwoty 67 mln dol. co jednak nie powstrzymało wierzyciela przed ujawnieniem, że linia nie płaci rat za eksploatowane samoloty Tu-154-M. Wicepremier Arkadij Dworkowicz powiedział, że rozważane są metody, jakie mogą być wykorzystane dla wsparcia przewoźnika. Całe zadłużenie UTair wynosi dzisiaj 1,2 mld dol. Za I połowę 2014 linia uzyskała przychody w wysokości 600 mln dol. i wypracowała zysk netto 100 mln rubli. Linia negocjuje z bankami i lotniskami przełożenie spłat zadłużenia, ale porty od początku roku podniosły o ok 7 proc. rublowe ceny paliw.

Rosjanie latają mniej zagranicę z powodu wzrostu kursu rubla, a poszczególne linie odnotowują w tym roku 30-40- procentowy spadek popytu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jedyną linią odnotowującą wzrost, jest Aerofłot, bo nie ma wątpliwości co do finansowej siły tej linii, która zasilają opłaty innych przewoźników (250-350 mln dol. rocznie) za prawo przelotu nad Syberią.

Popyt na tanie przewozy krajowe nie pomaga liniom. Rosawiacja, rosyjski urząd lotnictwa cywilnego uziemił właśnie dwie kolejne linie — Air Samara i linię specjalizującą się w przewozach cargo — KAPO Avia. Obydwie — jak stwierdziła Rosawiacja nie przestrzegały zasad bezpieczeństwa i miały kłopoty finansowe. To znaczy, że od początku konfliktu z Ukrainą 7 rosyjskich przewoźników zostało uziemionych.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach