Okęcie liczy zyski

Prawie 80 mln złotych zysku netto w I półroczu 2015 wypracowało lotnisko Chopina w Warszawie i Porty Lotnicze, które nim zarządzają. Stołeczny port obsłużył w tym okresie ponad 5 milionów pasażerów.

Publikacja: 21.07.2015 10:00

Lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Foto: Fotorzepa/Ryszard Waniek

W sytuacji, kiedy większość miesięcy pierwszej połowy roku, to sezonowy „dołek", pobicie kolejnego rekordu, czyli przekroczenie liczby 11 mln pasażerów w tym roku jest pewne.

Przychody Portów Lotniczych w I półroczu 2015 r. wzrosły o 0,2 proc. i wyniosły 340,7 mln złotych. Koszty zmniejszyły się o ponad 14 proc. do 238,4 mln złotych, co dało zysk netto 79,5 mln złotych – o ponad 27 proc. więcej, niż w ciągu 2011 r., o 36 proc. więcej niż w 2012 r. i o 125 proc. więcej niż w całym 2013 r. Strata za 2014 rok wyniosła 90 mln złotych. W kwietniu 2014, dyrektor naczelny PPL, Michał Kaczmarzyk zakładał 100 mln złotych zysku za cały rok 2015. Za cały ubiegły rok PPL miał 90 mln złotych straty, przy kosztach restrukturyzacji sięgających 250 mln złotych. W pierwszym półroczu br. na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało 5 mln 173 tys. pasażerów. W samym maju ponad milion. Oznacza to wzrost o 7,4 proc w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r.

— Ten wynik wypracowaliśmy głównie dzięki niskokosztowym liniom lotniczym, które przewiozły w tym roku blisko milion pasażerów, ponad 44 proc. więcej niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku - powiedział „Rzeczpospolitej" Michał Kaczmarzyk, dyrektor naczelny warszawskiego lotniska.

Zastrzega się jednak, że lotnisko, nie jest maszynką do robienia pieniędzy, a maksymalizacja zysku, nawet po to by uzyskać większe środki własne na inwestycje, byłaby bardzo krótkowzroczna.

- Zależy nam na wzroście o ok 6 proc. rocznie. Wtedy zrealizujemy wszystkie plany — mówi Kaczmarzyk.

Nie powinno z tym być trudności. Jeszcze na jesieni linie niskokosztowe — Wizz Air i Norwegian otworzą z Chopina kolejne połączenia. A przyszłorocznym bodźcem do rozwoju ma być nowa siatka LOTu, tak europejska, jak i na trasach dalekiego zasięgu, a warszawski port ma ambicje rozwoju, jako regionalne centrum przesiadkowe. Taką szansę widzi nie tylko Kaczmarzyk, ale i prezesi linii lotniczych z którymi rozmawiała „Rzeczposolita", min. Turkish Airlines oraz dubajskie Emirates.

— Wyniki osiągane przez Porty Lotnicze są lepsze od założonych w planie rocznym na 2015 rok oraz w projektach długoterminowych. Tegoroczny zysk miał sięgnąć 100 mln złotych. Pomaga nam nie tylko przeprowadzona restrukturyzacja, ale i zmiana polityki zakupowej. Dzięki temu firma funkcjonuje taniej — dodał MichaŁ Kaczmarzyk.

W ramach restrukturyzacji firmę opuściło ok 800 osób z 2,2 zatrudnionych. Zlikwidowane zostały także „greckie" przywileje, jak chociażby 36-miesięczna odprawa dla odchodzących pracowników, którzy przepracowali w PPL ponad 10 lat, czy dodatek za pracę przy komputerze.

PPL także wydaje pieniądze. W pierwszym półroczu 2015 na lotnisku do użytku pasażerów oddana została nowa część Terminala A, otwarte zostały nowe sklepy i restauracje, wzrosła liczba stanowisk odprawy i kontroli bezpieczeństwa — co jest odczuwalne po rozładowanych korkach. Koszt tej inwestycji, to 413 mln złotych. Zakończyła się również budowa nowej płyty odlodzeniowo-postojowej. Ruszyła, po przerwie z powodu bankructwa wykonawcy budowa pięciogwiazdkowego hotelu Renaissance.

Zakończenie planowane jest na jesień 2016. Planowana jest też budowa Kolejowego Frontu Rozładunkowego dla dostawców paliwa lotniczego, a wyniki przetargu będą wkrótce znane.

W sytuacji, kiedy większość miesięcy pierwszej połowy roku, to sezonowy „dołek", pobicie kolejnego rekordu, czyli przekroczenie liczby 11 mln pasażerów w tym roku jest pewne.

Przychody Portów Lotniczych w I półroczu 2015 r. wzrosły o 0,2 proc. i wyniosły 340,7 mln złotych. Koszty zmniejszyły się o ponad 14 proc. do 238,4 mln złotych, co dało zysk netto 79,5 mln złotych – o ponad 27 proc. więcej, niż w ciągu 2011 r., o 36 proc. więcej niż w 2012 r. i o 125 proc. więcej niż w całym 2013 r. Strata za 2014 rok wyniosła 90 mln złotych. W kwietniu 2014, dyrektor naczelny PPL, Michał Kaczmarzyk zakładał 100 mln złotych zysku za cały rok 2015. Za cały ubiegły rok PPL miał 90 mln złotych straty, przy kosztach restrukturyzacji sięgających 250 mln złotych. W pierwszym półroczu br. na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało 5 mln 173 tys. pasażerów. W samym maju ponad milion. Oznacza to wzrost o 7,4 proc w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r.

Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy
Transport
Rosyjscy piloci cywilni odesłani na symulatory. Bo nie umieją lądować
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
Boeing nie wznowił jeszcze produkcji B737 MAX. Ma ją zacząć w grudniu