Pociągiem po Europie z jednym biletem

Na kolejowe podróże przez kilka granic ma wystarczyć tylko jeden bilet. Rezerwacja stanie się prosta, łatwiej będzie wybrać najtańszą opcję. Nowy system sprzedaży biletów ma objąć kraje UE.

Publikacja: 05.06.2025 05:12

Pociągiem po Europie z jednym biletem

Foto: Adobe Stock

Unia Europejska chce usprawnić rezerwację i zakup biletów kolejowych w podróżach transgranicznych. Jak podał niemiecki „Spiegel”, komisarz UE ds. transportu Apostolos Tzitzikostas ma jeszcze w tym roku przedstawić w tej sprawie wniosek ustawodawczy. Unijne przepisy miałyby umożliwić Europejczykom podróżującym pociągiem z jednego kraju do drugiego łatwy zakup jednego biletu na całą podróż na jednej platformie. Jednocześnie gwarantowałby w czasie przejazdu jednolite prawa pasażerów.

Na razie tego rodzaju ułatwienia ma zaoferować od jesieni na własną rękę Deutsche Bahn. Według „Spiegla” nowy standard sprzedaży biletów i wymiany danych z zagranicznymi przewoźnikami, objąłby na razie szwajcarskie koleje SBB oraz austriackie OBB. W kolejnych miesiącach do systemu włączali byliby kolejni partnerzy. Zagraniczna podróż pociągiem miałaby pod względem organizacyjnym stać się tak samo łatwa, jak krajowa.

Czytaj więcej

Już przeszło miliard zł na nowe pociągi otrzymało PKP Intercity

Podróż koleją zbyt skomplikowana

Obecnie bilety na kolejowe podróże transgraniczne, w których korzysta się z różnych przewoźników, zwykle trzeba kupować osobno. W dodatku, gdy z powodu opóźnienia pociągu pasażer nie zdąża na zaplanowaną przesiadkę, musi kupić nowy bilet.

– Europejska kolej dała się złapać w narodowe pułapki, przez co przegrywa z lotnictwem, indywidualną motoryzacją i ostatnio również z podróżami autokarem – twierdzi Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ekspert Instytutu Sobieskiego w Warszawie. Przede wszystkim brakuje jednej platformy, na której można byłoby kupić bilet pomiędzy dowolnymi miastami Unii Europejskiej. Ponadto każda kolej ma inne rozwiązania taryfowe. – W Polsce miejscówki są obowiązkowe we wszystkich pociągach dalekobieżnych, w Niemczech tylko w wybranych, a w Szwajcarii już nie i fakultatywnych miejscówek prawie nikt nie kupuje. Wszystko to czyni podróż koleją skomplikowaną bardziej niż lot samolotem – dodaje Beim.

Jego zdaniem, jeśli kolej ma stać się realną alternatywą dla samochodów i samolotów w podróżach po Unii Europejskiej, to jednolity system informacji o połączeniach i wspólna platforma sprzedaży biletów okazują się konieczne. Nie wydaje się, by problemem były kwestie techniczne: to raczej brak woli politycznej utrudnia stworzenie ponadnarodowej intermodalnej wyszukiwarki połączeń, która pozwalałaby wybrać najbardziej atrakcyjną cenowo podróż.

Kupowanie biletu proste jak drut

Usprawnienie systemu rezerwacji to wyzwanie dla PKP Intercity, zwłaszcza że spółka zapowiada rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych. Tymczasem według ubiegłorocznego rankingu brukselskiej organizacji Transport & Environment, oceniającego według różnych kryteriów funkcjonowanie przewoźników kolejowych w UE, Polska pod względem efektywności dokonywania rezerwacji znalazła się wśród 27 państw na czwartym miejscu od końca. Oceniano, jak długo bilety są oferowane pasażerom z wyprzedzeniem i czy można je kupić za pośrednictwem platform zewnętrznych. – Aby przyciągnąć więcej pasażerów do pociągów, sposób rezerwacji musi być wydajny, elastyczny i przyjazny dla użytkownika – podkreślali autorzy raportu.

Poproszone o komentarz PKP Intercity poinformowało, że pracuje nad rozwiązaniem, które zastąpi obecnie eksploatowany system sprzedaży. – Usprawnimy rezerwację miejsc w pociągach i dynamiczną wycenę biletów. Wprowadzamy rozwiązania wypracowane wspólnie na forum Międzynarodowego Związku Kolei UIC. Umożliwi to między innymi ściślejszą współpracę z kolejami z innych krajów, szczególnie w zakresie sprzedaży biletów na przejazdy międzynarodowe i zagraniczne – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Intercity. Przewoźnik ma podtrzymywać kontakty robocze z kolejami z Niemiec, Czech i Austrii w zakresie możliwości wzajemnej sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc w pociągach międzynarodowych.

Czytaj więcej

Maroko zwiększa sieć superszybkiej kolei

W Brukseli szykują nowe przepisy

PKP potwierdza, że Komisja Europejska zapowiedziała na ten rok inicjatywy związane z transportem, obejmujące m.in. kwestie biletowe oraz prawa pasażerów. Działania te mają mieć wpływ na sprawy związane z zakupem biletów kolejowych. Na poziomie unijnym trwają dyskusje dotyczące systemów rezerwacji i sprzedaży biletów. Grupa PKP bierze w nich udział. W najbliższym czasie państwa członkowskie zasiadające w komitecie ds. interoperacyjności i bezpieczeństwa KE mają przyjąć szczegółowe przepisy obejmujące m.in. sprawy biletowe.

– Przedstawicielstwo PKP SA w Belgii reprezentujące Grupę PKP w Brukseli współpracuje w tej kwestii z PKP Intercity oraz organizacjami branżowymi, jak Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządcy Infrastruktury Kolejowej CER, a także UIC. Ponadto prezes PKP Alan Beroud jest przewodniczącym UIC oraz wiceprzewodniczącym CER – informuje Michał Stilger, rzecznik PKP.

Rozmowy z kolejami zagranicznymi wokół rozwiązań technicznych i przepisów związanych ze sprzedażą biletów dotyczą głównie tzw. otwartego systemu sprzedaży (OSDM – Open Sales Distribution Model). Jego wdrożenie w całej UE miałoby ułatwić wyszukiwanie, wybieranie oraz zakup usług transportowych, w tym tzw. transportu na pierwszej i ostatniej mili. Według rzecznika PKP belgijskie przedstawicielstwo spółki organizuje spotkania z przedstawicielami KE w sprawie przyszłych specyfikacji technicznych systemu.

Unia Europejska chce usprawnić rezerwację i zakup biletów kolejowych w podróżach transgranicznych. Jak podał niemiecki „Spiegel”, komisarz UE ds. transportu Apostolos Tzitzikostas ma jeszcze w tym roku przedstawić w tej sprawie wniosek ustawodawczy. Unijne przepisy miałyby umożliwić Europejczykom podróżującym pociągiem z jednego kraju do drugiego łatwy zakup jednego biletu na całą podróż na jednej platformie. Jednocześnie gwarantowałby w czasie przejazdu jednolite prawa pasażerów.

Na razie tego rodzaju ułatwienia ma zaoferować od jesieni na własną rękę Deutsche Bahn. Według „Spiegla” nowy standard sprzedaży biletów i wymiany danych z zagranicznymi przewoźnikami, objąłby na razie szwajcarskie koleje SBB oraz austriackie OBB. W kolejnych miesiącach do systemu włączali byliby kolejni partnerzy. Zagraniczna podróż pociągiem miałaby pod względem organizacyjnym stać się tak samo łatwa, jak krajowa.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Znacznie zwiększył się ruch. Które drogi i kiedy są najbardziej zatłoczone?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Transport
Firmy w Polsce rezygnują z elektrycznych samochodów
Transport
Rosja odwołuje salon lotniczy. Nie ma nic do pokazania. I boi się ukraińskich dronów
Transport
Wojna celna Trumpa może pomóc polskim przewoźnikom
Transport
Boeing uniknie procesu w sprawie dwóch katastrof MAX-ów. Część rodzin ofiar protestuje