Maroko zwiększa sieć superszybkiej kolei

Maroko przeznaczy ponad 5 mld euro na budowę odcinka superszybkiej kolei TGV Rabat-Marakesz w związku z mundialem piłkarskim w 2030, organizowanym wspólnie z Hiszpanią i Portugalią. Na rozszerzeniu sieci TGV zyskają firmy z Francji, Hiszpanii i Korei.

Publikacja: 27.04.2025 11:39

Maroko zwiększa sieć superszybkiej kolei

Foto: Adobestock

Król Mohammed VI uczestniczył w uroczystym rozpoczęciu w Rabacie prac nad przedłużeniem linii superszybkiej kolei (TGV) do Marakeszu. Prace wyceniono na ponad 5 mld euro, bez kosztów taboru. Nowy odcinek o długości 430 kilometrów połączy miasto Kenitra na północnym zachodzie kraju z Marrakeszem, a podróż będzie trwać 2 godziny 40 minut zamiast 5 godzin obecnie — podała marokańska agencja prasowa MAP. Nowy odcinek ma być gotowy na mundial piłkarski w 2030 r. organizowany przez Maroko, Hiszpanię i Portugalię.

Nowe składy pociągów

Dostawcą 18 nowych składów pociągów o wartości 781 mln euro będzie francuski Alstom, który w lutym wygrał przetarg. Ta firma jest dostawcą składów pierwszej generacji kursujących na trasie Tanger-Casablanca.

Rozszerzeniem sieci TGV w Maroku zajmuje się krajowe biuro kolei ONCF, które przewidziało na to ponad 9 mld euro. Plan przewiduje kupno 168 składów pociągów za łączną sumę 2,75 mld euro i rozwój sieci transportu między największymi miastami: Rabatem, Casablanką i Marakeszem Przewidziano na to 1,3 mld euro.

Czytaj więcej

Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce

Zamówienia dla Hiszpanów i Koreańczyków

W tym programie będą uczestniczyć hiszpańska firma CAF, która w lutym otrzymała zamówienie na dostawę 30 składów pociągów międzymiastowych (z opcją 10 dalszych) i koreańska Hyundai Rotem, która dostarczy 110 składów pociągów podmiejskich. W związku z mundialem piłkarskim Maroko rozbudowuje infrastrukturę kraju: hotele, drogi, łączność i lotniska — odnotowała „La Tribune”.

Czytaj więcej

Lotnicze szaleństwo przed meczem Maroko-Francja

Król Mohammed VI uczestniczył w uroczystym rozpoczęciu w Rabacie prac nad przedłużeniem linii superszybkiej kolei (TGV) do Marakeszu. Prace wyceniono na ponad 5 mld euro, bez kosztów taboru. Nowy odcinek o długości 430 kilometrów połączy miasto Kenitra na północnym zachodzie kraju z Marrakeszem, a podróż będzie trwać 2 godziny 40 minut zamiast 5 godzin obecnie — podała marokańska agencja prasowa MAP. Nowy odcinek ma być gotowy na mundial piłkarski w 2030 r. organizowany przez Maroko, Hiszpanię i Portugalię.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta