Po długim okresie bessy przed polską branżą transportu i logistyki mają się wreszcie otworzyć lepsze perspektywy. Jak podał w ubiegłym tygodniu Europejski Fundusz Leasingowy (EFL), już prawie jedna czwarta firm sektora TSL (transport, spedycja, logistyka) przewiduje wzrost sprzedaży, choć w pierwszym kwartale 2025 r. takie prognozy zakładało tylko 16 proc. Zarazem 69 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się spadku przychodów poniżej poziomu z ubiegłego roku. Z kolei 24 proc. uważa, że ich płynność finansowa będzie wyższa niż w pierwszym kwartale 2025 r., gdy kwartał wcześniej ten odsetek wynosił 18 proc. Także w drugim kwartale bieżącego roku do 5 proc. z 23 proc. w pierwszym kwartale zmalała liczba firm potrzebujących większego finansowania zewnętrznego.
Poprawę nastrojów w firmach transportowych widać na poziomie ostatnich inwestycji w nowe pojazdy. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w kwietniu rejestracje nowych samochodów ciężarowych wzrosły r./r. o 11,1 proc. oraz o 4,4 proc. w skali mies./mies. Natomiast rejestracje kluczowych dla transportu ciągników samochodowych w kwietniu zwiększyły się o 17 proc., odwracając trend spadkowy ciągnący się od września 2024 r. – Rynek samochodów ciężarowych był w głębokim kryzysie niemal od września 2023 r. do marca 2025 r. Jednak ostatni miesiąc daje nadzieję na dalsze odbicie, choć otoczenie gospodarcze nie zmienia się radykalnie – komentuje PZPM.
Odbicie w transporcie spodziewane w drugiej połowie roku
Branża transportowa wciąż bowiem funkcjonuje w dużej niepewności. Za wschodnią granicą trwa wojna, a sytuację geopolityczną dodatkowo skomplikowała wojna celna Donalda Trumpa. Przewoźnikom w międzynarodowym transporcie drogowym rosną koszty z powodu presji płacowej, podnoszonych stawek myta czy spadku liczby zleceń, na co mocno wpływają problemy gospodarki niemieckiej. – Mamy jednak pewne oznaki poprawy: malejącą inflację, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a więc tańszych kredytów i leasingu czy stabilizację cen paliw. Także polski handel radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku – stwierdza Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.
Czytaj więcej
Dopłaty do zakupu elektrycznych ciężarówek, budowy dla nich szybkich stacji ładowania oraz sieci...