Reklama
Rozwiń
Reklama

Ryanair pokłócił się z lotniskiem w Belgradzie. W tle spór z Vinci

Zdaniem Jasona McGuinnesa, wiceprezesa Ryanaira ds operacyjnych błędem było oddanie w zarządzanie lotniska Nikola Tesli w Belgradzie francuskiej spółce Vinci. — To wielki błąd. W najbliższej przyszłości stamtąd z pewnością nie polecimy- mówił.

Publikacja: 12.01.2025 22:58

Ryanair pokłócił się z lotniskiem w Belgradzie

Ryanair pokłócił się z lotniskiem w Belgradzie

Foto: Bloomberg

Co ciekawe, jeszcze do niedawna to właśnie Vinci Airports miało być inwestorem strategicznym lotniska CPK. Jednak polski rząd w grudniu zmienił zdanie.

Ryanair krytykuje Vinci. Francuzów nazywa „spekulantami”

— Dla Vinci liczy się tylko zysk. W Belgradzie macie więc francuskich spekulantów, dlatego lotnisko jest niedofinansowane i nierozwinięte. Ale francuskim koncesjonariuszom na tym nie zależy. Ryanair w przyszłości stamtąd nie będzie latał — mówił McGuinness podczas konferencji w Sarajewie.

Czytaj więcej

Ryanair stracił cierpliwość do chamstwa na pokładzie. Awanturnicy będą płacić

Jego zdaniem wielkim błędem jest oddawanie koncesji na prowadzenie lotnisk zagranicznym firmom, ponieważ dla nich nadrzędnym celem są wyłącznie zyski. Nieważna jest jakość usług, tworzenie miejsc pracy czy wizjonerski biznes. — Dla nas lotnisko w Belgradzie okazało się zbyt drogie — dodał. Nie ukrywał, że rynek serbski jest dla Ryanaira bardzo interesujący i będą szukać innych możliwości. — Jeśli tylko znajdziemy miejsce z potencjałem, który może przynieść zyski, z pewnością tam się pojawimy.

Jak na razie Ryanair lata w Serbii tylko do Nišu. Serbowie mają związane ręce. Vinci będzie zarządzać do 2045 roku.

Reklama
Reklama

Francuska firma otrzymała od Serbów 25-letnią koncesję na zarządzanie lotniskiem w Belgradzie w 2018 roku. Później ten okres został jeszcze wydłużony o półtora roku z powodu przerwy spowodowanej pandemią koronawirusa.

Czytaj więcej

Europejskie linie lotnicze przegrywają z Arabami i Chińczykami. Ale mówią: „dość!”

Spór Ryanaira z Vinci wygląda szczególnie interesująco w sytuacji, gdy obie firmy są partnerami na wielu lotniskach zarządzanych przez francuską spółkę. Jeszcze kilka tygodni temu Vinci bardzo chwaliło irlandzkiego przewoźnika, który „jako linia niskokosztowa będzie bardzo ważnym partnerem lotniska w Belgradzie i przyczyni się do jego rozwoju. To, czy będzie obecny na lotnisku w Belgradzie, zależy tylko od niego” — pisali Francuzi w komunikacie prasowym.

W krajach byłej Jugosławii Ryanair ma bazę tylko w Zagrzebiu, a w sezonie lata jeszcze do Dubrownika, Zadaru, Podgoricy i Sarajewa. W regionie posiada także bazy w Budapeszcie (gdzie również zarządza Vinci), Bukareszcie i Sofii.

Polski rząd woli PPL niż konsorcjum Vinci Airports i IFM

Vinci Airports zarządza 70 lotniskami w 14 krajach. W październiku 2023 roku, już po wyborach parlamentarnych, także CPK zdecydowało o wyborze konsorcjum Vinci Airports i australijskiego IFM jako inwestora strategicznego. Zgodnie z decyzją Vinci miało wyłożyć około 8 mld zł w zamian za objęcie udziałów mniejszościowych w spółce CPK-Lotnisko oraz jej przyszłych zyskach.

Czytaj więcej

Ryanair bez umowy w Modlinie. I nie poszło (tylko) o pieniądze
Reklama
Reklama

Rząd Donalda Tuska ma jednak inny pomysł. W grudniu 2024 roku Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało, że rozstanie się z Francuzami i Australijczykami.

— Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania CPK. Polskie Porty Lotnicze stają się jej strategicznym partnerem. Będą w przyszłości zarządzały nowym centralnym lotniskiem. Chcemy, żeby największy projekt w Polsce koordynowała firma polska, by CPK był całkowicie polską inicjatywą — powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, 23 grudnia 2024 roku.

Transport
Statek Maersk przepłynął przez Bab al-Mandab. Czy to początek zmian?
Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama