Stołeczna strefa będzie pierwsza w Polsce, nie licząc nieudanego eksperymentu w Krakowie w 2019 r. Obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic (37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni miasta), gdzie ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz tych z silnikiem Diesla ponad 19-letnich lub niespełniających normy Euro 4.
Czytaj więcej
W miastach duszących się od spalin Strefy Czystego Transportu są jedynym obecnie dostępnym rozwią...
Mimo początkowych obaw wprowadzenie obostrzeń nie zablokuje centrum miasta dla dużej liczby aut. Zwłaszcza że przez pierwsze trzy i pół roku funkcjonowania z zakazu wjazdu starymi samochodami zwolnieni będą mieszkańcy miasta (zameldowani), rozliczający w nim podatki. Do tego dojdą osoby, które ukończyły 70 lat i niepełnosprawne. W rezultacie strefowe wymogi – jak podaje Zarząd Dróg Miejskich – będą dotyczyły 3 proc. pojazdów w Warszawie. Posiadacze aut niespełniających wymogów, ale zwolnieni z obostrzeń muszą zaopatrzyć się w specjalną nalepkę. Pozostałe 97 proc. samochodów nie będzie jej potrzebować.
Strefa czystego transportu w Warszawie. Będą kolejne
Warszawa to początek, bo strefy czystego transportu będą powstawać w kolejnych miastach. W projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który znalazł się w wykazie prac rządu i ma być przyjęty w czwartym kwartale obecnego roku, założono, że strefy będą konieczne w najbardziej narażonych na zanieczyszczenie powietrza miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Związany z realizacją kamieni milowych KPO projekt przyjmuje jako kryterium przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego stężenia tlenków azotu (NO2). Według danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska za 2023 r. obecnie znowelizowane przepisy obejmą cztery miasta: Warszawę, Kraków, Wrocław oraz Katowice.