Aktualizacja: 07.03.2025 04:29 Publikacja: 28.06.2024 04:30
Foto: Bloomberg
Stołeczna strefa będzie pierwsza w Polsce, nie licząc nieudanego eksperymentu w Krakowie w 2019 r. Obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic (37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni miasta), gdzie ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz tych z silnikiem Diesla ponad 19-letnich lub niespełniających normy Euro 4.
Dopłaty do zakupu elektrycznych ciężarówek, budowy dla nich szybkich stacji ładowania oraz sieci przyłączeniowych będą warte łącznie 6 mld zł. Nabór wniosków rusza w przyszłym tygodniu.
Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Przez dziesięciolecia Amerykanie lubili podkreślać, jak bezpieczny jest ich transport lotniczy. Teraz przyznają, że te czasy już minęły.
Polskie Linie Lotnicze LOT chcą rosnąć przede wszystkim na Lotnisku Chopina. Ten rozwój jest jednak ograniczony zarówno przez infrastrukturę, jak i operacyjnie. Ale to z Warszawy LOT przeniesie ruch do Baranowa w 2032 roku.
Średnioterminowym, nadrzędnym celem jest przywrócenie PKP Cargo utraconej pozycji rynkowej oraz odzyskanie rentowności – mówią Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes spółki, i Paweł Miłek, wiceprezes i członek zarządu ds. restrukturyzacji.
Kierowcy dostaną w 2025 roku nowe odcinki dróg ekspresowych i autostrad o łącznej długości 400 km. To dwuipółkrotnie więcej niż przed rokiem. Będziemy wydawać więcej pieniędzy na budowę szybkich tras: od 2025 roku po 20 mld zł rocznie.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Strefa czystego transportu (STC) w Warszawie, funkcjonująca od połowy 2024 r., kiepsko się sprawdza. W praktyce działa tylko na papierze, za sprawą niedostatecznej kontroli wjeżdżających na jej obszar pojazdów – twierdzi Clean Cities Campaign, organizacja działająca na rzecz czystego i zrównoważonego transportu, która zwróciła się do straży miejskiej o dane dotyczące kontroli i nałożonych kar.
Jakość powietrza w polskich miastach to jedno z kluczowych wyzwań środowiskowych i zdrowotnych. W skali kraju transport ma ok. 33 proc. udziału w całkowitej emisji tlenków azotu, ale w miastach jest on zwykle zauważalnie większy, czego przykładem jest np. Warszawa, gdzie wynosi on ok. 43 proc.
Na razie tylko Warszawa ma strefę czystego transportu, do której nie mogą wjeżdżać zbyt stare samochody. Od 2026 roku takie strefy będą jednak powstawać nie tylko w największych aglomeracjach ze złym powietrzem, ale także miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Miasta, liczące ponad 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do kupowania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych oraz wprowadzenia strefy czystego transportu - tak zakłada ustawa podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych ustaw. Wśród poprawek są również te dotyczące tworzenia stref czystego transportu (SCT). Obowiązek ich tworzenia może objąć 37 polskich miast.
Trwają konsultacje społeczne w sprawie wprowadzenia w Krakowie strefy czystego transportu (SCT). Od ich wyników ma zależeć, czy ograniczenia dla starych samochodów będą dotyczyć całego miasta, czy tylko ścisłego centrum.
Rada Ministrów przyjęła do dalszego procedowania projekt nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z jej zapisami, miasta powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczeniami stężeń dwutlenku azotu (NO2) będą musiały – a nie jak było do tej pory „powinny” – stworzyć strefę czystego transportu. Sprawdzamy, jakie jeszcze zmiany mogą zostać wprowadzone?
Kierowcy którzy chcą wjechać do jednej ze Stref Czystego Transportu są zobowiązani w myśl przepisów do posiadania przyklejonej w lewym dolnym rogu przedniej szyby specjalnej naklejki.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas