W roku wyborczym samorządy rozwiną sieci dróg rowerowych

W regionach bardzo mocno zurbanizowanych rozwinie się trend łączenia nieodległych miast szybkimi trasami dla rowerów.

Publikacja: 04.02.2024 15:33

Na terenie Warszawy w budowie lub remoncie jest teraz ok. 20 km tras rowerowych

Na terenie Warszawy w budowie lub remoncie jest teraz ok. 20 km tras rowerowych

Foto: shutterstock

Za dwa miesiące wybory samorządowe, więc władze miast przyspieszają z inwestycjami, na których szczególnie zależy mieszkańcom. W ostatnich latach jednym z priorytetów stała się infrastruktura rowerowa, a sukces frekwencyjny rowerów miejskich stał się dodatkowym bodźcem do jej rozwoju. Zwłaszcza że w wielu miastach już staje się równoprawnym elementem zrównoważonego transportu miejskiego.

Na terenie Warszawy w budowie lub remoncie jest teraz ok. 20 km tras rowerowych. Wszystkie te inwestycje mają być ukończone do końca obecnego roku. W toku są także pierwsze tegoroczne przetargi na budowę czterech kolejnych tras: to ul. Warszawska z uzupełnieniem odcinka drogi rowerowej w rejonie trasy S2; ul. Wenedów – droga dla rowerów od mostu Gdańskiego do Zakroczymskiej; ul. Sanguszki z pasem rowerowym Wybrzeże Gdyńskie – Zakroczymska oraz przebudowa szlaku w Alejach Jerozolimskich.

Bardzo ważna będzie też droga dla rowerów wzdłuż Andersa i Mickiewicza, która połączy trasę biegnącą wzdłuż ulicy Marszałkowskiej z Żoliborzem. Rozstrzygnięcie tego przetargu planowane jest na wiosnę. Projektowane są także kolejne drogi. Chodzi m.in. o trasę al. Solidarności od placu Bankowego do Okopowej, al. Jana Pawła II od skrzyżowania z al. Solidarności do ronda ONZ po stronie wschodniej oraz ul. Okrzei.

Finansowy zastrzyk

W Poznaniu tegoroczny budżet na projekty rowerowe (tzw. paczka rowerowa) został zwiększony do 12 mln zł, do czego przyczyniła się rezygnacja w ubiegłych latach z finansowania Poznańskiego Roweru Miejskiego. – Pieniądze zarezerwowane w paczce rowerowej to niejedyne środki, jakie w tym roku będą przeznaczone na projekty rowerowe. Infrastruktura powstaje również przy dużych inwestycjach drogowych. W tym roku będzie tak m.in. przy budowie wiaduktów w ciągu ul. Lutyckiej i Golęcińskiej – informuje Agata Kaniewska z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Czytaj więcej

Wkrótce rusza Metrorower. Rozpoczął się montaż pierwszych stacji

Obecnie realizowane inwestycje obejmują mosty Berdychowskie, Trasę Solną (etapy I i II) od mostu Chrobrego do ul. Kulasa i drogę wzdłuż ul. Dmowskiego, od Hetmańskiej do Potockiej. W tym roku planowana jest także realizacja pierwszego etapu trasy wzdłuż szybkiego tramwaju – odcinka od ul. Słowiańskiej do parku Wodziczki, ponadto trzeciego etapu drogi dla rowerów przy ul. Dmowskiego oraz układu dróg przy ul. Strzeleckiej i Królowej Jadwigi.

15 kilometrów nowych dróg rowerowych powstaje w Łodzi. To budowa połączenia pomiędzy ul. Braterską a skrzyżowaniem al. Jana Pawła II z ul. Obywatelską, budowa infrastruktury finansowana z budżetu obywatelskiego (łącznik od ul. Łazowskiego do Rzgowskiej i od ul. Matek Polskich do Rzgowskiej), ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż al. Waltera-Janke (strona wschodnia), pomiędzy Obywatelską i Wyszyńskiego, oraz ciągu u zbiegu Obrońców Westerplatte i Boya-Żeleńskiego. W tym roku powstaną także drogi rowerowe przy okazji budów związanych z ul. Wojska Polskiego (2,6 km), Śmigłego-Rydza (1 km) oraz Przybyszewskiego (1,9 km) i Konstantynowskiej (270 m).

Gotowi do budowy

W Gdańsku realizowane są trzy inwestycje: ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Budowlanych (1,4 km), droga rowerowa w obrębie skrzyżowania ul. Starogardzkiej, Niepołomickiej i Czerskiej (0,3 km) oraz droga rowerowa wzdłuż ul. Kielnieńskiej (1,9 km). Kolejnych siedem przedsięwzięć jest przygotowanych do budowy. To m.in. trasy rowerowe wzdłuż części ul. Gdańskiej oraz w ciągu Małomiejskiej i Podmiejskiej, przebudowy przejazdów na trzech skrzyżowaniach, modernizacja drogi rowerowej w Pasie Nadmorskim. Jeśli będą pieniądze, modernizowana będzie droga rowerowa wzdłuż ul. Słowackiego na odcinku od ul. Budowlanych do ul. Radarowej.

Z 11 km nowych tras będą mogli skorzystać w tym roku rowerzyści we Wrocławiu. To drogi rowerowe powstałe przy okazji budowy Alei Wielkiej Wyspy, rozbudowy ul. Dolnobrzeskiej czy Pomorskiej. Ponadto obok kontynuacji już wcześniej rozpoczętych inwestycji ruszą przebudowy fragmentów Promenady Krzyckiej, ul. Żmigrodzkiej i Dubois, a także budowa ciągów pieszo-rowerowych w ul. Szybkiej i wzdłuż rzeki Oławy. Kolejnych dziewięć przedsięwzięć znajduje się w fazie projektowania, a ich realizacja rozpocznie się w 2025 r.

Czytaj więcej

Polska musi przyspieszyć rozwój przyjaznej światu komunikacji

W tym roku w Bydgoszczy zakończy się m.in. budowa drogi rowerowej przy nowych mostach oraz odcinek wielkiej pętli Fordonu na osiedlu Tatrzańskim. Z kolei w Kielcach budowa infrastruktury rowerowej ma być realizowana w ramach rozbudowy ulic: Klonowej, Orląt Lwowskich i J. Piłsudskiego oraz skrzyżowań Batalionów Chłopskich z Malików i Jaworskiego z Zapolskiej.

Rozczarowani mogą być rowerzyści w Krakowie, gdzie w tym roku nie będzie nowych inwestycji. W budżecie miasta na projektowanie i budowę dróg dla rowerów przygotowano tylko 1,45 mln zł. Jak poinformował krakowski magistrat, miejski zarząd dróg ma przede wszystkim kontynuować rozpoczęte projekty budowlane i przygotowywać dokumentację dla przyszłych zadań. – Staramy się o pozyskanie środków z UE na budowę nowych dróg dla rowerów przy ul. Jancarza, Nawojki, Walerego Sławka, Brożka i al. Pokoju. Jeśli je dostaniemy, będzie możliwe rozpoczęcie budowy, więc projekty muszą być gotowe do realizacji – podaje biuro prasowe urzędu miasta.

Z informacji urzędów miejskich wynika, że przykładowo w Szczecinie rowerzyści mają do dyspozycji ok. 150 dróg rowerowych (w tym również pieszo-rowerowych, pasów rowerowych oraz kontrapasów), w Rzeszowie 174 km, w Poznaniu 345 km, w Lublinie 196 km, w Kielcach 95 km, w Bydgoszczy 138 km. Katowice mają takich szlaków 193 km, Wrocław – ponad 400, Warszawa – 240. Z kolei Gdańsk wylicza łączną długość sieci tras rowerowych na aż 862 km, ale wlicza do nich także ulice z ruchem o dopuszczalnej prędkości 30 km/h, liczące w sumie 620 km.

Potrzebna spójna sieć

– Od pewnego czasu przyjęliśmy za jeden z głównych priorytetów rozwój infrastruktury rowerowej w Koszalinie. Obecnie mamy ponad 107 km ścieżek i dróg rowerowych, jednak kolejne inwestycje realizowane w 2024 r. jeszcze bardziej poprawią komfort jazdy – podkreśla Piotr Jedliński, prezydent Koszalina.

Czytaj więcej

Samorządy chcą wypchnąć z miejskich ulic część prywatnych samochodów

Długofalowym celem inwestycji w infrastrukturę jest tworzenie spójnej całości dróg rowerowych. – To zachęca mieszkańców do korzystania z roweru jako środka transportu – mówi Monika Beuth, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Warszawie. – Obok łączenia istniejących dróg rowerowych podstawowym zadaniem jest budowanie ich wszędzie tam, gdzie powstają nowe ulice lub prowadzony jest ich kompleksowy remont – dodaje Tomasz Sikora z Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

W regionach bardzo mocno zurbanizowanych już widać trend łączenia nieodległych od siebie miast szybkimi drogami dla rowerów. Przykładem jest już rozpoczęta budowa velostrad na Śląsku i w Zagłębiu. Z kolei przykładem integracji systemów rowerów miejskich stanie się Metrorower w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Będzie trzecim pod względem wielkości tego rodzaju systemem rowerowym w Europie, łącząc 31 miast regionu. Wystartuje już za trzy tygodnie.

Za dwa miesiące wybory samorządowe, więc władze miast przyspieszają z inwestycjami, na których szczególnie zależy mieszkańcom. W ostatnich latach jednym z priorytetów stała się infrastruktura rowerowa, a sukces frekwencyjny rowerów miejskich stał się dodatkowym bodźcem do jej rozwoju. Zwłaszcza że w wielu miastach już staje się równoprawnym elementem zrównoważonego transportu miejskiego.

Na terenie Warszawy w budowie lub remoncie jest teraz ok. 20 km tras rowerowych. Wszystkie te inwestycje mają być ukończone do końca obecnego roku. W toku są także pierwsze tegoroczne przetargi na budowę czterech kolejnych tras: to ul. Warszawska z uzupełnieniem odcinka drogi rowerowej w rejonie trasy S2; ul. Wenedów – droga dla rowerów od mostu Gdańskiego do Zakroczymskiej; ul. Sanguszki z pasem rowerowym Wybrzeże Gdyńskie – Zakroczymska oraz przebudowa szlaku w Alejach Jerozolimskich.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi