Rosyjskie Airbusy i Boeingi zagrożone. Tym razem w Egipcie

Rosawiacja, rosyjski regulator rynku lotniczego, ostrzegł Aerofłot i Rossiję, aby z rejsów do Egiptu wyłączyły 27 maszyn - airbusów i boeingów. Na mocy wyroku sądu irlandzkiego są zagrożone sekwestrem.

Publikacja: 19.01.2024 14:46

Rosawiacja, rosyjski regulator rynku lotniczego, ostrzegł Aerofłot i Rossiję, aby z rejsów do Egiptu

Rosawiacja, rosyjski regulator rynku lotniczego, ostrzegł Aerofłot i Rossiję, aby z rejsów do Egiptu wyłączyły 27 maszyn

Foto: Bloomberg

Jak podają „Izwiestia” chodzi o dziesięć A320, 4 A321, jeden A350 oraz dziewięć B777 należących do Aerofłotu i trzy B737-800 z floty Rossiji.

Rossija i Aerofłot otrzymały to ostrzeżenie od Rosawiacji 12 stycznia, a regulator miał je otrzymać z poufnych źródeł.

Rosjanie latają na wakacje

Dotychczas Rosjanie, dla których Egipt stał się jednym z topowych kierunków urlopowych, latali tam bez jakichkolwiek obaw przed potencjalnymi zagrożeniami dla bezprawnie przejętej floty [po napaści Rosji na Ukrainę i sankcjach Zachodu rosyjskie linie lotnicze zaprzestały opłacania rat leasingowych — red.]. Na tym kierunku latają  jednak przede wszystkim Airbusy 320-neo. W miarę jak ich ubywa w związku z kłopotami z serwisowaniem, tych maszyn jest coraz mniej.

Tymi boeingami i airbusami Aerofłot oraz Rossija latały w ubiegłym roku nie tylko do Egiptu, ale także do innych krajów. Nie wiadomo  na razie, w ilu z 40 krajów, dokąd Rosjanie mogą latać, występuje podobne zagrożenie. Wymieniane są przede wszystkim Tajlandia i Dubaj, inne ulubione kierunki wakacyjne Rosjan. Natomiast w Turcji i na Białorusi maszyny samoloty być bezpieczne.

Czytaj więcej

Zadanie Putina wykonane. „Wspaniałe wyniki” rosyjskich linii lotniczych

Irlandczycy chcą zagrabione maszyny

Maszyny, których dotyczy ostrzeżenie, zostały po inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku nielegalnie przerejestrowane i w tej chwili stanowią własność rosyjskiego leasingodawcy — State Transport Leasing Company (STLC).

Potencjalny sekwestr jest wynikiem wyroku irlandzkiego sądu najwyższego, który wydał nakaz zwrotu przez Rosjan 37 maszyn. Oprócz 27 eksploatowanych obecnie przez Aerofłot i Rossiję, pozostałe 10 sąnadal we flocie dwóch innych przewoźników – Aurory i Jamalu. Te ostatnie linie nie latają do Egiptu.

Zagrożenie sekwestrem nie jest wydarzeniem nowym i Rosjanie mogli się go spodziewać. We wrześniu 2023 organ regulacyjny zalecił przewoźnikom wycofanie z zagranicznej siatki samolotów wypożyczonych w STLC. Wtedy jednak postępowanie sądowe dopiero się toczyło, a wyrok został wydany na początku stycznia 2024.

Czytaj więcej

Rosyjskie lotnictwo w kłopotach. 50-latki z okładem wracają do gry

Konsekwencje napaści Rosji na Ukrainę

Po inwazji Rosji na Ukrainę Unia Europejska i Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na przemysł lotniczy tego kraju, zakazując m.in. dostaw samolotów i komponentów.

W sumie w Rosji znajdowały się wtedy 523 samoloty zagranicznych leasingodawców, z czego 142 należało do największej na świecie irlandzkiej firmy leasingowej AerCap. Rosyjski rząd polecił wówczas liniom lotniczym zatrzymanie samolotów i zdecydował o ich ponownej rejestracji w Rosji. Umożliwiło to ich dalszą eksploatację na terenie kraju i kilkunastu „przyjaznych” krajów. Branża lotnicza znalazła się wówczas w zapaści. Rząd w Moskwie musiał przeznaczyć ponad 12 miliardów dolarów dotacji i pożyczek na wsparcie sektora lotniczego, w tym bezpośrednią pomoc dla regionalnych linii lotniczych.

Jak podają „Izwiestia” chodzi o dziesięć A320, 4 A321, jeden A350 oraz dziewięć B777 należących do Aerofłotu i trzy B737-800 z floty Rossiji.

Rossija i Aerofłot otrzymały to ostrzeżenie od Rosawiacji 12 stycznia, a regulator miał je otrzymać z poufnych źródeł.

Pozostało 92% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół