Zainstalowane kamery mają zapewnić ciągły podgląd przejeżdżających aut i pociągów. Natomiast nagrywanie ruchu na przejazdach pozwoli na wykrywanie sprawców kolizji drogowych, osób uszkadzających urządzenia lub zachowujących się w sposób zagrażający bezpieczeństwu.
Na każdym z przejazdów zostaną wymienione lub na nowo wybudowane urządzenia sterowania rogatkami. Zostaną one wyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową. Remonty jezdni maja zapewnić sprawny przejazd i przejście przez tory.
Według informacji zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), montaż monitoringu na przejazdach wraz z przeniesieniem sterowania urządzeniami z budki dróżnika do automatycznych nastawni jest elementem realizacji dużego programu likwidacji zagrożeń na kolei, na który składa się ponad 200 różnych inicjatyw.
Na poprawę bezpieczeństwa ma także wpłynąć modernizacja oświetlenia: w 2015 roku w ramach remontów i programu poprawy efektywności energetycznej nowe lampy zamontowano na 31 przejazdach, gdzie łącznie wymieniono 66 punktów świetlnych na LED. Cały projekt poprawy oświetlenia na kolei obejmuje wymianę 125 tys. lamp na całej sieci. Ma się także przyczynić do zmniejszenia kosztów. Tylko w ubiegłym roku wymienionych zostało przeszło 1,7 tys. lamp, z których 1,5 tys. to teraz oświetlenie diodowe. Nowe lampy mają dłuższy czas pracy, a przez to są tańsze w użytkowaniu. Dzięki wymianie przeprowadzonej w ubiegłym roku PLK zaoszczędzą ponad 316 tys. złotych. Nowoczesne oświetlenie przynosi także korzyść dla środowiska poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla. Szacuje się, że wymiana lamp na LED przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla nawet o około 500 ton w ciągu roku.
Nowe projekty związane ze zmianą lub instalacją nowego oświetlenia przygotowywane przez PLK mają być oparte stosowaniu lamp LED. Mogą one bezawaryjnie pracować nawet 12 lat - czyli blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od lamp rtęciowych.