Majówka zakłócona francuskim strajkiem. Linie lotnicze odwołują rejsy

Co piąty rejs startujący z paryskiego lotniska Charlesa de Gaulle'a i Beauvais będzie odwołany 1 maja. I co trzeci zaczynający się na lotniskach regionalnych, na przykład z Nicei. Powodem jest strajk kontrolerów ruchu lotniczego.

Publikacja: 30.04.2023 10:02

Lotnisko Charles de Gaulle

Lotnisko Charles de Gaulle

Foto: Bloomberg

Linie odwołują loty z Francji już od wieczora w niedzielę 30 maja. A rozkład będzie zakłócony do 6 rano we wtorek, 2 maja. Ryanair już poinformował pasażerów, że z tego powodu nie jest w stanie wykonać 220. lotów w poniedziałek 1 maja, więc tylko w przypadku jego operacji ucierpi z tego powodu ponad 40 tysięcy pasażerów. Przy tym odwoływane są rejsy nie tylko startujące, bądź lądujące we Francji, ale i niektóre przeloty. Konieczność ominięcia francuskiej przestrzeni powietrznej znacząco wydłuża trasę podróży, np. z Wielkiej Brytanii do Afryki Północnej, czy Grecji, albo z Polski na Wyspy Kanaryjskie, do Hiszpanii, Portugalii, czy Maroka. Wiadomo, że odwołania/opóźnienia wystąpią na lotniskach we Włoszech i w Niemczech.

Jak na razie nie ma informacji, że miałyby zostać odwołane 1 maja paryskie rotacje LOT-u z Warszawy i Radomia.

Czytaj więcej

Ryanair idzie na wojnę z Ursulą von der Leyen. Zarzuca jej nieudolność

Poniedziałkowy strajk jest 51. z tegorocznej serii protestów francuskich kontrolerów. W ten sposób wyrażają oni swój sprzeciw wobec reformy emerytalnej, która podnosi wiek uprawniający do świadczeń z 62 do 64 lat. Ta reforma nie dotyczy kontrolerów, bo odchodzą na emeryturę w wieku 59 lat i to się nie zmieniło. Ale przerywają pracę w geście solidarności ze strajkującymi. Dzień, w którym nie pracują nazywają „dniem działania”.

Francuski regulator ruchu lotniczego Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC) , który zalecił przewoźnikom ograniczenie siatki 1 maja, zwrócił się również do pasażerów, aby w miarę możliwości zrezygnowali tego dnia z podróży, bądź przełożyli ją na inny termin. I żeby koniecznie skontaktowali się ze swoim przewoźnikiem.

We Francji codziennie startuje i ląduje 3,3 tysiąca samolotów. 3,7 tysiąca korzysta z przestrzeni powietrznej tego kraju.

Czytaj więcej

Lato na lotniskach? Strajki, tłok i drożyzna

Michael O’Leary, prezes Ryanaira już wcześniej zwrócił się do Komisji Europejskiej o wprowadzenie regulacji, która spowodowałaby, że nawet jeśli Francuzi strajkują, to ruch lotniczy nad tym krajem powinien się odbywać normalnie. W przypadku samej Francji, jeśli jakaś branża strajkuje, to obowiązuje zasada serwisu minimalnego, czyli zapewnienia funkcjonowania konkretnej liczby usług. Ta zasada jednak nie dotyczy przelotów nad tym krajem. Tu ustawowego minimum nie ma. Ryanair rozpisał także petycję wśród swoich pasażerów w której domaga się wprowadzenia regulacji zapewniającej normalne funkcjonowanie transportu lotniczego nawet wówczas, gdy Francja protestuje. Michael O’Leary, w swoim stylu,nie przebierając w słowach, zaapelował do DGAC, aby odwołał loty francuskie, a nie przelatujące nad tym krajem.

Linie odwołują loty z Francji już od wieczora w niedzielę 30 maja. A rozkład będzie zakłócony do 6 rano we wtorek, 2 maja. Ryanair już poinformował pasażerów, że z tego powodu nie jest w stanie wykonać 220. lotów w poniedziałek 1 maja, więc tylko w przypadku jego operacji ucierpi z tego powodu ponad 40 tysięcy pasażerów. Przy tym odwoływane są rejsy nie tylko startujące, bądź lądujące we Francji, ale i niektóre przeloty. Konieczność ominięcia francuskiej przestrzeni powietrznej znacząco wydłuża trasę podróży, np. z Wielkiej Brytanii do Afryki Północnej, czy Grecji, albo z Polski na Wyspy Kanaryjskie, do Hiszpanii, Portugalii, czy Maroka. Wiadomo, że odwołania/opóźnienia wystąpią na lotniskach we Włoszech i w Niemczech.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Urlop z koszmarów. Ryanair i lotnisko wysłali lecącą do Hiszpanii parę na Litwę
Transport
Przeprowadzka CPK. Na razie administracyjna
Transport
PKP Cargo szuka możliwości obniżenia kosztów i poprawy efektywności
Transport
Sąsiedzi lotniska Heathrow protestują. Niektórzy kilkadziesiąt razy dziennie
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Czym lata Władimir Putin? Rosjanie zaklinają rzeczywistość
Transport
Johan Pelissier, prezes Airbusa na Europę: Dla nas Polska to kraj strategiczny