Boeing wyprzedził Airbusa. Cichy powrót B737 MAX w Chinach

Boeing przekazał klientom w I kwartale 130 samolotów i wyprzedził minimalnie Airbusa, bo ten miał na swym koncie 127 maszyn. Ważniejszy dla Amerykanów jest cichy powrót do pracy B737 MAX w Chinach

Publikacja: 11.04.2023 18:49

Boeing wyprzedził Airbusa. Cichy powrót B737 MAX w Chinach

Foto: Bloomberg

Wyraźna poprawa nastąpiła w marcu. Boeing wydał 64 samoloty, o 36 proc. więcej niż rok wcześniej (41 sztuk), a w całym kwartale poprawił się o 27 proc. wobec 95 maszyn wydanych rok temu. Airbus przekazał w marcu 37 klientom 61 maszyn, niemal połowę tego co w całym kwartale (127 dla 54 klientów).

Wśród boeingów dominowały B737 MAX; było ich 52, a po 12 sztuk odebrały United i Southwest Airlines. Boeing przekazał w marcu tylko 7 dreamlinerów, bo urząd lotnictwa FAA zezwolił mu wznowić ich dostawy dopiero w połowie miesiąca. Ponadto przekazał trzy B777, pierwszy w tym roku B767F po rozwiązaniu problemu jakości zbiorników paliwa i jeden P-8 Poseidon.

Czytaj więcej

Indie też chcą mieć montownie Airbusa i Boeinga

Airbus zmniejszył w I kwartale dostawy o 11 proc., bo rok wcześniej przekazał 147 maszyn. W całym roku planuje wydanie 720 sztuk, a to zakłada 130 sztuk kwartalnie, więc będzie musiał włączyć wyższy bieg w połowie roku, aby nadrobić zaległości. Boeing ograniczył swe plany tylko do 400 MAXów i 70 dreamlinerów. Ma szanse dotrzymać pierwszej części planu, bo dotychczas wydał ich 113; będzie mu znacznie trudniej z B787, bo ma na razie na koncie 11 sztuk.

W marcu Boeing uzyskał zamówienia na 60 samolotów - 40 MAXów i 20 dreamlinerów; po rezygnacji z 16 pierwszych i sześciu drugich zostało 38 sztuk netto. Łączne zamówienia wszystkich typów dotyczą 4555 sztuk. Airbus sprzedał w marcu 20 samolotów, co dało 156 w I kwartale, ale po rezygnacjach zostało z tego 142, m.in, 15 A350 dla Lufthansy i cztery towariwe A350 dla anonimowego odbiorcy.

MAXy latają już w Chinach

Boeing poinformował na swym oficjalnym koncie WeChat, że 11 chińskich linii lotniczych wznowiło korzystanie z samolotów B737 MAX. Do pracy wróciły 43 maszyny, ok. 45 chińskiej floty. To dobra oznaka dla koncernu, któremu zależy na odbudowie działalności w tym kraju., który jako ostatni na świecie zezwolił MAXom na loty po 2 tragicznych katastrofach.

Zagraniczni przewoźnicy zaczęli latać MAXami do Chin w październiku 2022. W styczniu China Southern wykonała pierwszy lot takim samolotem z Kantonu do Zhengzhou. Później dołączyły kolejno Hainan Airlines, Fuzhou Airlines, Lucky Air i Air China.

Koncern poinformował przy okazji o unowocześnieniu ośrodka szkoleniowego pilotów B737 MAX w Szanghaju. „Pozwoli to bardziej zwiększyć nasze wspieranie użytkowników tych samolotów w miarę zwiększania ich użytkowania w Chinach i wokół tego kraju” - stwierdził prezydent Boeing China, Sherry Carbary.

Wyraźna poprawa nastąpiła w marcu. Boeing wydał 64 samoloty, o 36 proc. więcej niż rok wcześniej (41 sztuk), a w całym kwartale poprawił się o 27 proc. wobec 95 maszyn wydanych rok temu. Airbus przekazał w marcu 37 klientom 61 maszyn, niemal połowę tego co w całym kwartale (127 dla 54 klientów).

Wśród boeingów dominowały B737 MAX; było ich 52, a po 12 sztuk odebrały United i Southwest Airlines. Boeing przekazał w marcu tylko 7 dreamlinerów, bo urząd lotnictwa FAA zezwolił mu wznowić ich dostawy dopiero w połowie miesiąca. Ponadto przekazał trzy B777, pierwszy w tym roku B767F po rozwiązaniu problemu jakości zbiorników paliwa i jeden P-8 Poseidon.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił