Pociągi mocno spóźnione. Najgorzej wypada PKP Intercity

Mocno pogorszyła się punktualność kolei. W ubiegłym roku spóźniła się jedna trzecia ze wszystkich uruchomionych pociągów.

Publikacja: 06.04.2023 12:06

Pociągi mocno spóźnione. Najgorzej wypada PKP Intercity

Foto: PAP/Rafał Guz

Pociągi coraz bardziej się spóźniają. W 2022 r. poziom punktualności wyniósł 88,6 proc. – podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK) w czwartkowym raporcie. Fatalny wynik odnotowało PKP Intercity: w ubiegłym roku na czas nie zdołała dojechać aż jedna trzecia pociągów przewoźnika.

Czytaj więcej

Narzekacie na PKP? Przy Deutsche Bahn to solidny przewoźnik

Według UTK, istotną przyczyną opóźnień były awarie urządzeń sterujących ruchem pociągów. Przykładem jest awaria, do jakiej doszło w marcu, która objęła 820 km linii kolejowych, trwała 14 godzin i utrudniła kursowanie ponad 3 tys. pociągów. Do tego dochodziły remonty na torach, niesprawny tabor. problemem była także ewakuacja uchodźców z Ukrainy. - Wobec zwiększonego zapotrzebowania przewoźnicy przygotowywali dodatkowe pociągi, wydłużali ich składy, a także uruchamiali pociągi na liniach w ostatnich latach wyłączonych z eksploatacji – tłumaczy Ignacy Góra, prezes UTK.

W sumie w całym ub. roku opóźnionych było 207,5 tys. pociągów, co stanowi wzrost r/r o jedną piątą. Jeśli nie uwzględniać dopuszczalnego opóźnienia wynoszącego 5 minut i 59 sekund – spóźniło się ponad 607 tys. pociągów, czyli jedna trzecia wszystkich uruchomionych. Średnie opóźnienie wyniosło blisko 25 min dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund i ponad 10 min w przypadku uwzględnienia wszystkich opóźnień – podaje UTK.

Czytaj więcej

Polska betonuje państwowy monopol PKP Intercity

Z pociągów PKP Intercity punktualnych było tylko 66,6 proc. Opóźnienia tego przewoźnika rosną, bo w 2021 r. współczynnik punktualności wynosił 72,5 proc., a przed pandemią w 2019 r. – 80,7 proc. 

Stosunkowo najmniej problemów z opóźnieniami mają przewoźnicy na krótkich liniach: punktualność WKD w Warszawie wyniosła w ubiegłym roku 99,4 proc., PKP SKM w Trójmieście 96,7 proc.

Słabo wypadło Polregio, gdzie na czas przyjeżdżało w ubiegłym roku 88,9 proc. składów, o 1,7 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

Więcej w jutrzejszej "Rzeczpospolitej" i na RP.pl

Pociągi coraz bardziej się spóźniają. W 2022 r. poziom punktualności wyniósł 88,6 proc. – podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK) w czwartkowym raporcie. Fatalny wynik odnotowało PKP Intercity: w ubiegłym roku na czas nie zdołała dojechać aż jedna trzecia pociągów przewoźnika.

Według UTK, istotną przyczyną opóźnień były awarie urządzeń sterujących ruchem pociągów. Przykładem jest awaria, do jakiej doszło w marcu, która objęła 820 km linii kolejowych, trwała 14 godzin i utrudniła kursowanie ponad 3 tys. pociągów. Do tego dochodziły remonty na torach, niesprawny tabor. problemem była także ewakuacja uchodźców z Ukrainy. - Wobec zwiększonego zapotrzebowania przewoźnicy przygotowywali dodatkowe pociągi, wydłużali ich składy, a także uruchamiali pociągi na liniach w ostatnich latach wyłączonych z eksploatacji – tłumaczy Ignacy Góra, prezes UTK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?