Reklama
Rozwiń

UE stawia na auta elektryczne. Polska i Włochy wciąż przeciw zmianom

Niemcy zrezygnowały z blokowania zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE. Od 2035 r. nowy samochód to w praktyce tylko elektryk, mimo sprzeciwu Polski.

Publikacja: 28.03.2023 03:00

Plan zazielenienia transportu to element Zielonego Ładu

Plan zazielenienia transportu to element Zielonego Ładu

Foto: meowKa / shutterstock

Nowa legislacja była już uzgodniona między unijną Radą (rządami państw członkowskich) a Parlamentem Europejskim w październiku 2022 r. Formalnie Rada miała zatwierdzić to porozumienie kilka tygodni temu, gdy nieoczekiwanie swój sprzeciw zgłosiły Niemcy. To pozwoliło na zbudowanie mniejszości blokującej, z udziałem m.in. Polski i Włoch.

Ostatecznie jednak Berlin zgodził się poprzeć zakaz w zamian za deklarację Komisji Europejskiej o dopuszczeniu po 2035 r. aut z silnikami spalinowymi napędzanymi bezemisyjnymi paliwami syntetycznymi. – Doszliśmy do porozumienia z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania paliw syntetycznych w samochodach – kwitował Frans Timmermans, wiceprzewodniczący KE odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład. To na razie pusta obietnica, bo takich paliw prawdopodobnie w 2035 r. nie będzie w ilości wystarczającej do tankowania samochodów w UE.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL ma rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano