Suchoj zmienia właściciela. Rosjanie wychodzą ze spółki

United Aircraft Corporation (UAC), rosyjska państwowa firma lotnicza, wycofuje się z programu produkcji i serwisowania Sukhoi Superjet 100. Zastąpi ją Markab Capital ze Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA).

Publikacja: 02.03.2023 12:15

Samoloty Sukhoi Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Samoloty Sukhoi Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Foto: Bloomberg

Jak informuje SuperJet International, była spółka zależna UAC, Markab Capital nabył 49 proc. udziałów rosyjskiej firmy. W rezultacie „UAC skutecznie wyjdzie z programu Superjet”, kończąc swój udział w Superjet 100.

SuperJet International została założona w 2007 roku jako firma zajmująca się sprzedażą i konserwacją Sukhoi Superjet 100 na zachodnich rynkach, siedzibę ma w Wenecji. Na początku miała dwóch akcjonariuszy, Sukhoi (51 proc. udziałów) i włoskiego Leonardo (49 proc.). W 2016 roku Leonardo zmniejszył swój udział do 10 proc., przekazując resztę Rosjanom.

Czytaj więcej

Rosyjski Superjet LR-100 na sprzedaż

Po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. oraz sankcjach jakie zostały nałożone na ten kraj, włoska Guardia di Finanza (GdF) zamroziła rosyjski aktywa SuperJet International, czyli 90 proc. udziałów w UAC. Ich wartość została wyceniona w maju 2022 na około 150 mln EUR i wliczono w nią pięć gotowych samolotów. W przyszłości Markab Capital będzie posiadać 49 proc. udziałów w SuperJet International, a włoska Studio Guidotti International będzie posiadać 41 proc. Leonardo zachowa swoje 10 proc. udziałów.

Przejęcie i reforma struktury akcjonariatu muszą jeszcze zostać zatwierdzenie przez włoskie i rosyjskie organy regulacyjne.

Ponieważ nowi akcjonariusze są gotowi do wniesienia kapitału, włoska firma chce wznowić program Superjet 100, koncentrując się na rynkach Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Indii. „Ta umowa ma wielką wartość dla naszej firmy, spowoduje, że nie będzie już ona obciążona ograniczeniami wynikającymi z przepisów sankcyjnych ustanowionych przez Unię Europejską (UE)” – cieszy się Camillo Perfido, dyrektor generalny (CEO) włoskiej firmy cytowany w komunikacie prasowym.

Czytaj więcej

Suchoj Superjet 100 - na kłopoty zmiana nazwy

Markab Capital zainwestuje w to przedsięwzięcie 190 mln euro, z czego 110 mln euro trafi do weneckiej firmy. „Taka inwestycja umożliwi wsparcie rozwoju nowych konfiguracji samolotów, budowę nowego oddziału SJI w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a także ciągły rozwój samolotu w celu sprostania konkurencji rynkowej” — czytamy w informacji SuperJet International.

Gdy firma znajdzie się w „fazie stabilizacji”, w jej zakładzie w Wenecji znajdzie pracę 400 pracowników. Zakład w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zatrudni kolejnych 400 osób. Obecnie we włoskim biurze pracuje 110 pracowników, o 45 mniej niż pod koniec 2022.

Jak wynika z informacji prasowej dokapitalizowana firma wykorzysta zakład na międzynarodowym lotnisku Al Ain (AAN) w Abu Zabi i tam będzie produkowany Superjet 100. Końcowa linia montażowa z której odleci „zielony” samolot będzie nadzorowana przez firmę z Wenecji. We Włoszech mają być wykonywane wszystkie prace wykończeniowe. Włosi również zajmą się sprzedażą, marketingiem i konserwacją maszyn.

SuperJet International przewiduje, że będzie w stanie sprzedać 240 samolotów w trzech różnych wersjach: pasażerskiej, biznesowej i towarowej, koncentrując się na rynkach ZEA i Indii.

Czytaj więcej

Aerofłot chce udowodnić, że Rosja jest lotniczą potęgą

Superjet 100 pojawił się na rynkach zachodnich w 2011 roku i delikatnie mówiąc nie odniósł rynkowego sukcesu. Wśród linii operujących tą maszyną był meksykański Interjet, który jest obecnie w stanie upadłości, CityJet i szwajcarski Comlux. Kolejne cztery samoloty zostały dostarczone do Armavii, narodowego przewoźnika Armenii (jeden Superjet 100), Lao Central Airlines (jeden) z siedzibą w Laosie oraz indonezyjskiego Sky Aviation (trzy). Kazachskie służby graniczne i rząd Tajlandii odebrały specjalnie skonfigurowane Superjety, składające się odpowiednio z jednej i trzech jednostek. Żadna z tych maszyn nie jest obecnie eksploatowana.

W komunikacie nie ma żadnej informacji o współpracy z Rosjanami, w tym o dostawach komponentów. Udział Włochów i europejskie sankcje wskazują, że raczej go nie będzie. W każdym razie nie powinno go być, chociaż współpraca Rosji z ZEA nie jest niczym ograniczona.

Superjet 100 miał być dumą Rosjan. To maszyna przeznaczona do wykonywania lotów regionalnych o maksymalnym zasięgu 870 km, rozstawie skrzydeł 28 metrów. Na pokład jest w stanie wziąć 103 pasażerów. Cena, to 35 mln dol. Rosyjski program Superjeta zaczął się w 2000 roku, a pierwsza maszyna poleciała w 2008.

Jak informuje SuperJet International, była spółka zależna UAC, Markab Capital nabył 49 proc. udziałów rosyjskiej firmy. W rezultacie „UAC skutecznie wyjdzie z programu Superjet”, kończąc swój udział w Superjet 100.

SuperJet International została założona w 2007 roku jako firma zajmująca się sprzedażą i konserwacją Sukhoi Superjet 100 na zachodnich rynkach, siedzibę ma w Wenecji. Na początku miała dwóch akcjonariuszy, Sukhoi (51 proc. udziałów) i włoskiego Leonardo (49 proc.). W 2016 roku Leonardo zmniejszył swój udział do 10 proc., przekazując resztę Rosjanom.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne