Firmy rozpędzą polski rynek aut na prąd

Na koniec 2023 roku udział aut z napędem elektrycznym w łącznej liczbie rejestracji nowych samochodów może osiągnąć poziom nawet 5–7 proc.

Publikacja: 21.02.2023 03:00

Firmy rozpędzą polski rynek aut na prąd

Foto: Adobe Stock

W Polsce rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. Według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w tym roku liczba rejestracji takich pojazdów może sięgnąć 25 tys. Zdaniem ekspertów internetowej platformy sprzedażowej Carsmile już co dziesiąta osoba planująca kupno samochodu jest zainteresowana elektrykiem, co ma wynikać ze statystyk klientów korzystających z jej konfiguratora aut w ostatnich dwóch miesiącach.

– To bardzo dużo jak na polskie warunki – komentuje Łukasz Domański, prezes Carsmile. W styczniu udział samochodów elektrycznych w łącznej liczbie rejestracji nowych aut przekroczył 3 proc.

Rynek ma potencjał

Na koniec stycznia 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było 67,1 tys. osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Mimo wciąż ograniczonej podaży w ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o prawie 2,4 tys., czyli o 56 proc. w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i PSPA. – Już teraz potencjał rynku jest trzykrotnie większy niż aktualna sprzedaż elektryków – komentuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny firmy Power Dot w Polsce, będącej inwestorem i operatorem na rynku ładowarek do e-aut. Należy oczekiwać, że w tym roku elektryki będą umacniać swoją pozycję rynkową. – Spodziewam się, że w 2023 r. udział aut z napędem elektrycznym osiągnie pod koniec roku poziom 5–7 proc. w łącznych rejestracjach – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Popyt na e-auta będzie stymulowany przez zamówienia flotowe, gdyż elektryfikacja firmowych parków aut ma być sposobem realizacji strategii związanej z troską o środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Choć w ubiegłym roku cały rynek motoryzacyjny zanotował spadek, to udział finansowania leasingiem i najmem aut elektrycznych wzrósł z 57 do 65 proc. Według branżowego serwisu Menadżerfloty.pl wyższe ceny pojazdów bateryjnych na etapie kupna są kompensowane przez znacznie niższe koszty eksploatacji. Całkowity koszt posiadania elektryka, uwzględniając dopłatę ze środków publicznych, może zrównać się z kosztem samochodu spalinowego przed upływem roku od zakupu. Atutem są także kwestie związane z rozliczaniem samochodów użytkowanych w ramach działalności gospodarczej.

Za mało ładowarek

Spora część zamówień na e-auta będzie napływać z administracji publicznej, a także samorządów, których jednostki mają obowiązek zelektryfikowania określonej puli swoich pojazdów do 2025 r.

Znaczącą barierą pozostanie natomiast wciąż słabo rozwinięta infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5016 punktów), z czego tylko 29 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym. Za to szybszy rozrost sieci w drugiej połowie ub. roku, kiedy to zainstalowano o 11 proc. więcej stacji niż w pierwszej, pozwala przypuszczać, że sytuacja zacznie się poprawiać. Ale nastąpi to stopniowo, nie skokowo. – Widoczny wzrost liczby dostępnych stacji i punktów ładowania nastąpi za jakieś dwa lata ze względu na obwiązujące w Polsce procedury – twierdzi szef Power Dot w Polsce.

W porównaniu z rynkiem unijnym elektryfikacja polskiej motoryzacji przedstawia się jednak skromnie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w całości rejestracji samochodów osobowych ze wszystkimi rodzajami napędów zajmujemy w UE miejsce piąte.

W czwartym kwartale 2022 r. sprzedaż elektryków wzrosła tylko o jedną dziesiątą, do niespełna 3,4 tys., co jest wynikiem trzykrotnie gorszym od średniego wzrostu w całej UE. Przegraliśmy nawet z Rumunią, gdzie w ostatnich trzech miesiącach ub. roku sprzedano 3,9 tys. aut bateryjnych, i to przy ponad 11-proc. spadku.

Tymczasem w czwartym kwartale 2022 r. w Niemczech rejestracje samochodów czysto elektrycznych poszybowały r./r .o dwie trzecie, do 198,3 tys. W porównaniu czterech kwartałów wzrost także okazał się imponujący: o przeszło 32 proc. z 356,4 do 471,4 tys. aut. Drugi pod względem wielkości unijny rynek – francuski – w 2022 r. urósł o jedną czwartą, do 203,1 tys. W zajmującej trzecie miejsce Szwecji sprzedano 95 tys. elektryków, o 65 proc. więcej niż rok wcześniej, przy czym w czwartym kwartale wzrost rejestracji przekroczył 84 proc.

Opinia dla „Rz"
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

Na rosnące tempo popularności samochodów elektrycznych w Polsce wpływają zarówno czynniki czysto rynkowe, jak i systemowe wsparcie. Tylko w latach 2020–2022 liczba modeli bateryjnych dostępnych na polskim rynku wzrosła ponad dwukrotnie – z 49 do 108. Zwiększa się też ich praktyczność. Ponad 2/3 aut w ofercie można ładować z mocą co najmniej 100 kW, a ponad połowa ma zasięg ponad 350 km na jednym ładowaniu. Jeśli w 2022 r. w Polsce zarejestrowano niemal 14 tys. w pełni elektrycznych samochodów, to 2023 r. będzie rokiem kolejnych wzrostów, a rejestracje sięgną nawet 25 tys. ∑

W Polsce rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. Według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w tym roku liczba rejestracji takich pojazdów może sięgnąć 25 tys. Zdaniem ekspertów internetowej platformy sprzedażowej Carsmile już co dziesiąta osoba planująca kupno samochodu jest zainteresowana elektrykiem, co ma wynikać ze statystyk klientów korzystających z jej konfiguratora aut w ostatnich dwóch miesiącach.

– To bardzo dużo jak na polskie warunki – komentuje Łukasz Domański, prezes Carsmile. W styczniu udział samochodów elektrycznych w łącznej liczbie rejestracji nowych aut przekroczył 3 proc.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Uber: Straciliśmy w Polsce 30 proc. kierowców. Ta liczba będzie rosła
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Transport
Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność
Transport
Węgrzy podają szczegóły budowy swojego CPK. Ale plany są już dużo mniej ambitne
Transport
Największy Boeing 777-9 walczy w powietrzu o certyfikację
Transport
Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia
Transport
Aeroflot nie chce rosyjskich Superjetów. Zrywa umowę