Przewoźnicy korzystają z powszechnego kupowania biletów przez konsumentów po okresie posuchy w pandemii. To rzadko spotykana tendencja w warunkach niepewności co do gospodarki, rosnącej inflacji i nowych, wyższych stóp procentowych. American Airlines, JetBlue Airways, Alaska Air Group przewidują już lepsze wyniki w całym roku. Wcześniej United Airlines i Delta Air Lines ogłosiły lepsze od spodziewanych bilanse kwartalne i przedstawiły krzepiące prognozy, gdy obawiano, że dojdzie do recesji.

Prezes AA, Robert Isom podał, że po świętach zwiększyła się liczba rezerwacji na loty krajowe i bliskie zagraniczne. — Spodziewamy się, że ten duży popyt utrzyma się w 2023 r., a dalsza poprawa będzie dotyczyć ruchu transkontynentalnego — powiedział analitykom. AA zakłada roczny zysk na akcję 2,5-3,5 dolarów, analitycy znacznie skromniej: 1,77 dolara — wynika z danych Refinitiv.

Ograniczone moce przewozowe na skutek braku samolotów pozwoliły liniom podnosić ceny na pokrycie większych kosztów, podwyżek dla pilotów. — Poza wyższymi kosztami pracowniczymi staramy się bardzo zrównoważyć naciski wynikające z większych kosztów wynajmu, opłat lotniskowych, kosztów serwisowania coraz starszej floty naszych samolotów — powiedziała analitykom Ursula Hurley, dyrektor finansowa w JetBlue. Jej linia przewiduje, że koszty bez paliwa wzrosną w tym roku o 1,5 proc. do 4,5 proc.. Negocjacje z pilotami, a także inne kwestie „mogą doprowadzić do korekt w prognozie Jetblue na ten rok” — uznali analitycy z Citi.

Alaska Air uprzedziła, że liczy się z problemem wyższych kosztów pracowniczych i z wydatkami na szkolenie pilotów, bo przestawia się z airbusów na boeingi. Emitent kart kredytowych Mastecard zakłada, że skok odroczonego popytu na podróże będzie słabnąć w ciągu roku.

Najnowsze otwarcie Chin może zwiększyć podróże po świecie, ale trudno określić ten popyt, a linie z USA raczej na tym nie zarobią. „Przewoźnicy skorzystają na ożywieniu podróży, ale spodziewamy się więcej wyjazdów z Chin na Zachód a nie odwrotnie, bo przyszła kolej na „podróżniczy odwet” chińskich konsumentów” — stwierdziła w nocie Helane Becker, analityczka w amerykańskim banku inwestycyjnym Cowen.