W Rosji znajduje się w tej chwili ok. 500 samolotów należących do zachodnich firm leasingowych. Zostały one znacjonalizowane przez rosyjski rząd. Ostatnio jednak narodowy rosyjski przewoźnik Aerofłot przyznał, że rozważa odkupienie 8 Airbusów 330 od ich zachodnich właścicieli. Od 9 maja zamierza tymi maszynami latać na Malediwy.

— Dla nas sytuacja w Rosji i bezprawne zagarnięcie naszych samolotów, może być porównywalne z bólem głowy, ale nie jest to jeszcze migrena. Na szczęście nie byliśmy tam poważnie zaangażowani. Zresztą sam zawsze byłem bardzo nerwowy, kiedy myślałem o naszym biznesie w Rosji. Chodziło mi o ryzyko geopolityczne. Bo linie rosyjskie przed wojną w Ukrainie zawsze były dobrymi klientami, a raty płaciły terminowo — mówił Slattery podczas seminarium zorganizowanego przez Eurocontrol.

Avolon nie jest jedynym leasingodawcą, który postanowił sobie zrekompensować rosyjskie straty kosztem innych klientów. — Wspólnie teraz zastanawiamy się, jak powinniśmy finansować maszyny na rynkach krajów rozwijających się. W niektórych z nich sytuacja jest w tej chwili bardzo niepewna, a my nie będziemy narażać się na kolejne straty. I rzeczywiście dokładnie przyjrzeliśmy się ratom leasingowym. Co się okazało? Że ryzyko zdecydowanie się zwiększyło. Jakie więc warunki zaproponujemy w niektórych z tych krajów? Ja nie mam wątpliwości — raty leasingowe muszą pójść w górę — nie ukrywał Domhnal Slattery.

Czytaj więcej

Boeing ma duże odpisy finansowe i traci na giełdzie

Avolon rzeczywiście nie jest w złej sytuacji. W chwili rosyjskiej inwazji na Ukrainę firma miała w Rosji 14 samolotów. 4 z nich udało się odzyskać na zachodnich lotniskach. — Niestety pozostałe zostały najzwyczajniej skradzione i nie mamy innego wyjścia, jak zwrócić się do firm ubezpieczeniowych po odszkodowania — mówił prezes Avalona. Przyznał jednocześnie, że stosunki pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a firmami leasingowymi są w tej chwili bardzo napięte, bo ubezpieczyciele poniosą ogromne straty. Jego zdaniem mają one w tej chwili jedno wyjście: podniesienie stawek ubezpieczeniowych.