Chiny odmawiają Rosji. Szeremietiewo zamyka terminale

Kolejne rozczarowanie Kremla w stosunkach z Chinami. Pekin odmówił Moskwie dostaw części do uziemionych sankcjami samolotów. Port lotniczy Szeremietiewo zamyka opustoszałe terminale, a władze zapowiadają, że rosyjskie linie zwrócą leasingodawcom część samolotów.

Publikacja: 10.03.2022 13:31

Lotnisko Szeremietiewo

Lotnisko Szeremietiewo

Foto: Bloomberg

Przedstawiciel Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Walery Kudinow poinformował w czwartek, że Chiny odmówiły dostaw części zamiennych do samolotów w Rosji. Powiedział też, że Rosja będzie szukać dostawców części do samolotów w innych krajach, takich jak Turcja czy Indie.

Kudinow powiedział również, że część samolotów będzie musiała zostać zwrócona leasingodawcom, ale o tym, które zostaną zwrócone, zadecydują linie lotnicze. Urzędnik zapewnił rodaków, że sytuacja z rosyjskimi samolotami nie wpłynie na koszt biletów lotniczych, informuje agencja Interfax.

W ciągu miesiąca do rosyjskiego państwowego rejestru samolotów cywilnych przeniesiono około 180 maszyn, w tym samoloty linii Aerofłot, Pobieda, Utair, Rossija i Iżawi. Wcześniej w rosyjskim rejestrze znajdowało się około 70 samolotów.

Dziś, 10 marca, rosyjskie ministerstwo transportu zaproponowało pozostawienie w Rosji zagranicznych samolotów w leasingu od zagranicznych firm.

Przypomnijmy, że dwa dni po rosyjskiej napaści na Ukrainę - 26 lutego w ramach pakietu sankcji Unia zakazała dostaw, sprzedaży, leasingu, konserwacji i ubezpieczenia samolotów z Rosji. W odpowiedzi Federalna Agencja Transportu Lotniczego zaleciła rosyjskim liniom lotniczym zawieszenie wszystkich lotów międzynarodowych w związku z masowymi zajęciami samolotów rosyjskich linii za granicą. Linie lotnicze Aeroflot, Pobieda i S7 natychmiast wprowadziły to w życie.

Tym samym ruch na największym lotnisku Rosji - Szeremietiewie, został ograniczony do rejsów krajowych i to w okrojonej formie, bowiem z braku części zamiennych, przeglądów i napraw, które były wykonywane za granicą, część maszyn została uziemiona. Zamknięte są trzy z pięciu terminali.

„Szeremietiewo zamknie terminal D (stąd odlatywało większość rejsów do Unii, USA i Japonii). Terminal F także będzie zamknięty „w celu modernizacji”. Terminal E został zamknięty podczas pandemii. Krajowy terminal B i międzynarodowy C (kierunki m.in na Białoruś, Chiny i Indie) będą nadal działać” – dowiedziała się agencja RIA Nowosti.

Nie wiadomo na jak długo lotnisko zamknęło główne terminale. Aeroflot i S7 odwołały wszystkie loty zagraniczne. Ograniczenia dotyczące międzynarodowych kierunków dotkną również linie lotnicze Rossija i Aurora. Ponadto od 7 marca rosyjskie linie lotnicze Nordwind i PegasFly zawiesiły również loty międzynarodowe.

Przedstawiciel Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Walery Kudinow poinformował w czwartek, że Chiny odmówiły dostaw części zamiennych do samolotów w Rosji. Powiedział też, że Rosja będzie szukać dostawców części do samolotów w innych krajach, takich jak Turcja czy Indie.

Kudinow powiedział również, że część samolotów będzie musiała zostać zwrócona leasingodawcom, ale o tym, które zostaną zwrócone, zadecydują linie lotnicze. Urzędnik zapewnił rodaków, że sytuacja z rosyjskimi samolotami nie wpłynie na koszt biletów lotniczych, informuje agencja Interfax.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd