Chodzi o krótkie rejsy Lufthansy do centrów przesiadkowych w Monachium, Frankfurcie i Duesseldorfie, gdzie pasażerowie przesiadają się na rejsy długodystansowe Condora.
Lufthansa wypowiedziała to wieloletnie porozumienie w grudniu 2020, a jako argumentu użyła tego, że jej własne samoloty na długich dystansach nie są zapełnione, więc nie ma powodu, aby pomagała konkurencji. „Byłoby nieodpowiedzialnością, gdybyśmy lekceważyli sobie stopień wykorzystania naszej floty, w sytuacji, kiedy jesteśmy zmuszeni do cięcia zatrudnienia z powodu pandemii” — pisała wtedy Lufthansa w oświadczeniu.
Wypowiedzenie warunków o współpracy miało zacząć obowiązywać w czerwcu 2021. Ale Condor złożył zażalenie w Bundeskartellamt, więc Lufthansa zawiesiła swoją decyzję do mają 2022.
We środę, 8 lutego urząd opublikował informację, że w sytuacji, kiedy Condor nie ma własnych rejsów krótko i średniodystansowych, to powinien mieć dostęp do siatki Lufthansy, tak aby na rynku była uczciwa konkurencja na bardzo już skoncentrowanym rynku rejsów długodystansowych. „Lufthansa i tak ma na niemieckim rynku dowozowym dominującą pozycję” — czytamy w oświadczeniu Bundeskartellamt.
— Żadna inna linia lotnicza nie wykonuje więcej niż kilka rejsów dowozowych do niemieckich centrów przesiadkowych we Frankfurcie, Monachium oraz w Duesseldorfie. W związku z tym Lufthansa nadużywa swojej pozycji i ma obowiązek wykonania wcześniejszych postanowień — mówił we środę prezes urzędu Andreas Mundt. Podkreślił jednocześnie, że nawet gdyby Condor zdecydował się, by samemu dowozić pasażerów do centrów przesiadkowych, to i tak na lotniskach we Frankfurcie i w Monachium nie ma wolnych slotów (działek czasowych startów i lądowania). — Condor nie ma więc żadnych możliwości rozwinięcia własnej siatki dowozowej, w związku z tym nie miałby szans na zapełnienie swoich rejsów długodystansowych — dodał szef Bundeskartellamt. Jednocześnie urząd wskazał, że niedozwolone jest także ograniczanie dostępu przez Lufthansę pasażerom Condora do tańszych klas rezerwacyjnych, dyskryminacja przy wyborze miejsc w samolocie i mało elastyczna polityka cenowa.