Boeing i Airbus chcą opóźnienia wdrożenia 5G

Najwięksi producenci samolotów na świecie boją się, że sieć 5G może zakłócać elektronikę samolotów.

Publikacja: 21.12.2021 14:48

Boeing i Airbus chcą opóźnienia wdrożenia 5G

Foto: Adobestock

Wdrożenie usług 5G przez AT&T i Verizon, największych dostawców usług telekomunikacyjnych w USA, planowane jest na 5 stycznia. Mogłoby się wydawać, że na jeszcze szybszy dostęp do internetu wszyscy czekają z niecierpliwością, ale producenci samolotów mają duże wątpliwości co do bezpieczeństwa.

- Zakłócenia 5G mogą niekorzystnie wpłynąć na bezpieczną eksploatację samolotów – twierdzą szefowie Boeinga i Airbus Americas, Dave Calhoun i Jeffrey Knittel w cytowanym przez BBC wspólnym liście do amerykańskiego sekretarza transportu Pete’a Buttigiega.

W liście zacytowano badania, które przeprowadziła grupa handlowa Airlines for America. Wynika z nich, że gdyby w 2019 obowiązywały przepisy FAA dotyczące 5G, to około 345 tys. lotów pasażerskich i przeszło 5 tys. lotów cargo miałoby opóźnienia, zostałoby odwołanych lub musiałoby mieć zmienione trasy. Przemysł lotniczy i FAA (Federalna Administracja Lotnictwa) od dawna zgłaszają obawy dotyczące potencjalnych interferencji sieci 5G na przyznanych w USA częstotliwościach z wrażliwym sprzętem lotniczym takim, jak np. radiowe mierniki wysokości.

- Airbus i Boeing współpracują z innymi interesariuszami branży lotniczej w USA, by zrozumieć potencjalne interferencje 5G z wysokościomierzami radiowymi – twierdzi Airbus w oświadczeniu.

Czytaj więcej

Wyniki Lotniska Chopina. Wraca tranzyt, rośnie cargo

FAA wydała dyrektywy ostrzegające, że zakłócenia z sieci 5G mogą skutkować przekierowaniami lotów. Poinformowała też, że więcej szczegółów poda przed 5 stycznia. Na razie jednak zapowiada się, że wdrożenie 5G może spowodować olbrzymie problemy – Scott Kirby, szef United Airlines uważa, że dyrektywy FAA zabronią korzystania z radiowych mierników wysokości na około 40 największych lotniskach w USA.

AT&T i Verizon opóźniły już komercyjne wdrożenie 5G o miesiąc i przyjęły dodatkowe środki ostrożności mające na celu ograniczenie zakłóceń. Jednak branża lotnicza twierdzi, że podjęte działania nie są wystarczające. Airbus i Boeing poinformowały, że złożyły propozycję ograniczenia sygnału komórkowego wokół lotnisk.

Z kolei branża telekomunikacyjna uważa, że przemysł lotniczy sieje strach i zniekształca fakty. Organizacja branżowa CTIA twierdzi, że sieć 5G jest bezpieczna.

- Opóźnienie spowoduje prawdziwe szkody. Wstrzymanie wdrożenia o jeden rok obniży wzrost gospodarczy o 50 miliardów dolarów w momencie, w którym nasz naród odbudowuje się po pandemii – twierdziła w listopadowym poście na blogu dyrektorka generalna CTIA Meredith Attwell Baker.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach