Boeing i Airbus chcą opóźnienia wdrożenia 5G

Najwięksi producenci samolotów na świecie boją się, że sieć 5G może zakłócać elektronikę samolotów.

Publikacja: 21.12.2021 14:48

Boeing i Airbus chcą opóźnienia wdrożenia 5G

Foto: Adobestock

Wdrożenie usług 5G przez AT&T i Verizon, największych dostawców usług telekomunikacyjnych w USA, planowane jest na 5 stycznia. Mogłoby się wydawać, że na jeszcze szybszy dostęp do internetu wszyscy czekają z niecierpliwością, ale producenci samolotów mają duże wątpliwości co do bezpieczeństwa.

- Zakłócenia 5G mogą niekorzystnie wpłynąć na bezpieczną eksploatację samolotów – twierdzą szefowie Boeinga i Airbus Americas, Dave Calhoun i Jeffrey Knittel w cytowanym przez BBC wspólnym liście do amerykańskiego sekretarza transportu Pete’a Buttigiega.

W liście zacytowano badania, które przeprowadziła grupa handlowa Airlines for America. Wynika z nich, że gdyby w 2019 obowiązywały przepisy FAA dotyczące 5G, to około 345 tys. lotów pasażerskich i przeszło 5 tys. lotów cargo miałoby opóźnienia, zostałoby odwołanych lub musiałoby mieć zmienione trasy. Przemysł lotniczy i FAA (Federalna Administracja Lotnictwa) od dawna zgłaszają obawy dotyczące potencjalnych interferencji sieci 5G na przyznanych w USA częstotliwościach z wrażliwym sprzętem lotniczym takim, jak np. radiowe mierniki wysokości.

- Airbus i Boeing współpracują z innymi interesariuszami branży lotniczej w USA, by zrozumieć potencjalne interferencje 5G z wysokościomierzami radiowymi – twierdzi Airbus w oświadczeniu.

Czytaj więcej

Wyniki Lotniska Chopina. Wraca tranzyt, rośnie cargo

FAA wydała dyrektywy ostrzegające, że zakłócenia z sieci 5G mogą skutkować przekierowaniami lotów. Poinformowała też, że więcej szczegółów poda przed 5 stycznia. Na razie jednak zapowiada się, że wdrożenie 5G może spowodować olbrzymie problemy – Scott Kirby, szef United Airlines uważa, że dyrektywy FAA zabronią korzystania z radiowych mierników wysokości na około 40 największych lotniskach w USA.

AT&T i Verizon opóźniły już komercyjne wdrożenie 5G o miesiąc i przyjęły dodatkowe środki ostrożności mające na celu ograniczenie zakłóceń. Jednak branża lotnicza twierdzi, że podjęte działania nie są wystarczające. Airbus i Boeing poinformowały, że złożyły propozycję ograniczenia sygnału komórkowego wokół lotnisk.

Z kolei branża telekomunikacyjna uważa, że przemysł lotniczy sieje strach i zniekształca fakty. Organizacja branżowa CTIA twierdzi, że sieć 5G jest bezpieczna.

- Opóźnienie spowoduje prawdziwe szkody. Wstrzymanie wdrożenia o jeden rok obniży wzrost gospodarczy o 50 miliardów dolarów w momencie, w którym nasz naród odbudowuje się po pandemii – twierdziła w listopadowym poście na blogu dyrektorka generalna CTIA Meredith Attwell Baker.

Wdrożenie usług 5G przez AT&T i Verizon, największych dostawców usług telekomunikacyjnych w USA, planowane jest na 5 stycznia. Mogłoby się wydawać, że na jeszcze szybszy dostęp do internetu wszyscy czekają z niecierpliwością, ale producenci samolotów mają duże wątpliwości co do bezpieczeństwa.

- Zakłócenia 5G mogą niekorzystnie wpłynąć na bezpieczną eksploatację samolotów – twierdzą szefowie Boeinga i Airbus Americas, Dave Calhoun i Jeffrey Knittel w cytowanym przez BBC wspólnym liście do amerykańskiego sekretarza transportu Pete’a Buttigiega.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej