Kolej przyspiesza pociągi

Kolej będzie przyspieszać kolejne pociągi. Na torach kończą się kolejne duże inwestycje modernizacyjne. Od stycznia do końca grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestują w infrastrukturę blisko 7 miliardów złotych

Publikacja: 22.12.2014 17:06

Kolej przyspiesza pociągi

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Do największych inwestycyjnych kolejowych należy prawie zakończona modernizacja trasy pomiędzy Warszawą a Gdynią. Koszt całkowity tej gigantycznej inwestycji to ok. 8,8 mld zł. Większość prac została wykonana w ciągu ostatnich trzech lat. Objęły wymianę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej oraz korektę przebiegu trasy. W efekcie od połowy grudnia ekspresy jadą z Warszawy do Gdańska w rekordowym czasie poniżej 3 godzin. W przyszłym roku czas jazdy skróci się jeszcze o 20 minut.

Kolejarze realizują także jedną z największych inwestycji dworcowych – to podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Inwestycja będzie kosztować ok. 1,5 mld zł. Dworzec zostanie ukończony jesienią przyszłego roku.

Trwa modernizacja dolnośląskiego odcinka linii kolejowej Wrocław – Poznań. Jej koszt to ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W tym roku zakończono zasadnicze prace na odcinku od granicy województwa do Wrocławia. W roku 2015 roboty skupia się na terenie miasta.

Równocześnie trwa kompleksowa modernizacja linii na odcinku wielkopolskim Poznań - Czempiń. Dotyczy nie tylko torów, ale także wymiany sieci trakcyjnej, budowy przejść podziemnych, wiaduktów i obiektów ochrony środowiska. Pociągi z Poznania w stronę Wrocławia na odcinkach Czempiń – Mosina oraz Luboń – Poznań kursują już po zmodernizowanych torach. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec 2015 roku. Wtedy pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania zajmie około 1 godziny i 40 min.

Inwestycje dotyczą nie tylko ruchu pasażerskiego: W przyszłym roku przewoźnicy poprawi się prędkość przejazdu pociągów towarowych na odcinku między Koluszkami a Częstochową. To część magistrali kolejowej łączącej trójmiejskie porty ze Śląskiem. Przywrócenie pierwotnych parametrów jazdy na trasie o długości ok. 125 km kosztowało około 600 mln zł, przy czym projekt był współfinansowany ze środków unijnych. Efektem prac jest skrócenie czasu przejazdu o kilkadziesiąt minut.

W tej perspektywie realizowanych będzie jeszcze kilka projektów. M.in. modernizacja linii E30 na odcinku Kraków – Rzeszów, linii E20 na odcinku Siedlce – Terespol czy modernizacja linii Warszawa – Skierniewice. Efektem tej ostatniej będzie podróż w 70 minut z Łodzi do Warszawy, a planowane zakończenie prac to koniec 2015 roku.

Trwają także prace przy połączeniu kolejowym Krakowa z Międzynarodowym Portem Lotniczym Balice, na linii Grudziądz – Jabłonowo Pomorskie i na linii Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Ta ostatnia inwestycja będzie gotowa w drugiej połowie przyszłego roku i skróci podróż z Rybnika do Chałupek do 40 minut. \PLK ogłosiła także dwa przetargi: na rewitalizację linii kolejowej Katowice - Chorzów Batory o wartości około 50 mln zł oraz na budowę łącznicy w Suchej Beskidzkiej, która po zakończeniu prac pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kraków – Zakopane o 20 minut.

- Oprócz torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym poprawiliśmy standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Perony są budowane i modernizowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów – podkreśla prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, Remigiusz Paszkiewicz.

Duże inwestycje realizowane są w Polsce Wschodniej. Na Podlasiu za 1,5 mld zł modernizowana jest linia E75 Warszawa – Sadowne. Na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz - Sadowne efektem będzie zwiększenie prędkości ze 120 km/h do 160 km/h w ruchu pasażerskim i do 120 km/h w ruchu towarowym. Oznacza to możliwość skrócenia czasu przejazdu z 59 min. do 35 min. Z kolei na odcinku Sokółka – Dąbrowa Białostocka pociągi zamiast jak dotąd 80 km/h pojadą 100 km/h, skracając przejazd z 30 min. do 24 min. Zakończenie całego remontu pozwoli pokonywać trasę Warszawa – Białystok w 2,5 godziny.

Linia E75 to Rail Baltica, ważna międzynarodowa magistrala kolejowa. Modernizacja poprawi jej przepustowość i jakość połączeń. Zwiększy się także bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych poprzez zabudowę urządzeń zabezpieczających i budowę skrzyżowań bezkolizyjnych.

- Pierwsze duże przetargi na projekty nowej perspektywy będziemy ogłaszać już w przyszłym roku. np. wart około 2,6 mld zł przetarg na modernizację linii Sochaczew-Swarzędz, kontynuację modernizacji trasy Wrocław-Poznań za 1,6 mld zł, czy inwestycje na węźle warszawskim za 300-400 mln zł. – mówi pełnomocnik zarządu ds. strategii w PKP PLK, Marcin Mochocki. Te przedsięwzięcia będą realizowane w ramach nowego unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

W tym roku PLK wydała na inwestycje już ok. 6 mld zł. W grudniu, podobnie jak w roku ubiegłym, spółka planuje dołożyć kolejny miliard złotych.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach