Kolej przyspiesza pociągi

Kolej będzie przyspieszać kolejne pociągi. Na torach kończą się kolejne duże inwestycje modernizacyjne. Od stycznia do końca grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestują w infrastrukturę blisko 7 miliardów złotych

Publikacja: 22.12.2014 17:06

Kolej przyspiesza pociągi

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Do największych inwestycyjnych kolejowych należy prawie zakończona modernizacja trasy pomiędzy Warszawą a Gdynią. Koszt całkowity tej gigantycznej inwestycji to ok. 8,8 mld zł. Większość prac została wykonana w ciągu ostatnich trzech lat. Objęły wymianę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej oraz korektę przebiegu trasy. W efekcie od połowy grudnia ekspresy jadą z Warszawy do Gdańska w rekordowym czasie poniżej 3 godzin. W przyszłym roku czas jazdy skróci się jeszcze o 20 minut.

Kolejarze realizują także jedną z największych inwestycji dworcowych – to podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Inwestycja będzie kosztować ok. 1,5 mld zł. Dworzec zostanie ukończony jesienią przyszłego roku.

Trwa modernizacja dolnośląskiego odcinka linii kolejowej Wrocław – Poznań. Jej koszt to ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W tym roku zakończono zasadnicze prace na odcinku od granicy województwa do Wrocławia. W roku 2015 roboty skupia się na terenie miasta.

Równocześnie trwa kompleksowa modernizacja linii na odcinku wielkopolskim Poznań - Czempiń. Dotyczy nie tylko torów, ale także wymiany sieci trakcyjnej, budowy przejść podziemnych, wiaduktów i obiektów ochrony środowiska. Pociągi z Poznania w stronę Wrocławia na odcinkach Czempiń – Mosina oraz Luboń – Poznań kursują już po zmodernizowanych torach. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec 2015 roku. Wtedy pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania zajmie około 1 godziny i 40 min.

Inwestycje dotyczą nie tylko ruchu pasażerskiego: W przyszłym roku przewoźnicy poprawi się prędkość przejazdu pociągów towarowych na odcinku między Koluszkami a Częstochową. To część magistrali kolejowej łączącej trójmiejskie porty ze Śląskiem. Przywrócenie pierwotnych parametrów jazdy na trasie o długości ok. 125 km kosztowało około 600 mln zł, przy czym projekt był współfinansowany ze środków unijnych. Efektem prac jest skrócenie czasu przejazdu o kilkadziesiąt minut.

W tej perspektywie realizowanych będzie jeszcze kilka projektów. M.in. modernizacja linii E30 na odcinku Kraków – Rzeszów, linii E20 na odcinku Siedlce – Terespol czy modernizacja linii Warszawa – Skierniewice. Efektem tej ostatniej będzie podróż w 70 minut z Łodzi do Warszawy, a planowane zakończenie prac to koniec 2015 roku.

Trwają także prace przy połączeniu kolejowym Krakowa z Międzynarodowym Portem Lotniczym Balice, na linii Grudziądz – Jabłonowo Pomorskie i na linii Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Ta ostatnia inwestycja będzie gotowa w drugiej połowie przyszłego roku i skróci podróż z Rybnika do Chałupek do 40 minut. \PLK ogłosiła także dwa przetargi: na rewitalizację linii kolejowej Katowice - Chorzów Batory o wartości około 50 mln zł oraz na budowę łącznicy w Suchej Beskidzkiej, która po zakończeniu prac pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kraków – Zakopane o 20 minut.

- Oprócz torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym poprawiliśmy standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Perony są budowane i modernizowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów – podkreśla prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, Remigiusz Paszkiewicz.

Duże inwestycje realizowane są w Polsce Wschodniej. Na Podlasiu za 1,5 mld zł modernizowana jest linia E75 Warszawa – Sadowne. Na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz - Sadowne efektem będzie zwiększenie prędkości ze 120 km/h do 160 km/h w ruchu pasażerskim i do 120 km/h w ruchu towarowym. Oznacza to możliwość skrócenia czasu przejazdu z 59 min. do 35 min. Z kolei na odcinku Sokółka – Dąbrowa Białostocka pociągi zamiast jak dotąd 80 km/h pojadą 100 km/h, skracając przejazd z 30 min. do 24 min. Zakończenie całego remontu pozwoli pokonywać trasę Warszawa – Białystok w 2,5 godziny.

Linia E75 to Rail Baltica, ważna międzynarodowa magistrala kolejowa. Modernizacja poprawi jej przepustowość i jakość połączeń. Zwiększy się także bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych poprzez zabudowę urządzeń zabezpieczających i budowę skrzyżowań bezkolizyjnych.

- Pierwsze duże przetargi na projekty nowej perspektywy będziemy ogłaszać już w przyszłym roku. np. wart około 2,6 mld zł przetarg na modernizację linii Sochaczew-Swarzędz, kontynuację modernizacji trasy Wrocław-Poznań za 1,6 mld zł, czy inwestycje na węźle warszawskim za 300-400 mln zł. – mówi pełnomocnik zarządu ds. strategii w PKP PLK, Marcin Mochocki. Te przedsięwzięcia będą realizowane w ramach nowego unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

W tym roku PLK wydała na inwestycje już ok. 6 mld zł. W grudniu, podobnie jak w roku ubiegłym, spółka planuje dołożyć kolejny miliard złotych.

Do największych inwestycyjnych kolejowych należy prawie zakończona modernizacja trasy pomiędzy Warszawą a Gdynią. Koszt całkowity tej gigantycznej inwestycji to ok. 8,8 mld zł. Większość prac została wykonana w ciągu ostatnich trzech lat. Objęły wymianę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej oraz korektę przebiegu trasy. W efekcie od połowy grudnia ekspresy jadą z Warszawy do Gdańska w rekordowym czasie poniżej 3 godzin. W przyszłym roku czas jazdy skróci się jeszcze o 20 minut.

Pozostało 90% artykułu
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół