Do największych inwestycyjnych kolejowych należy prawie zakończona modernizacja trasy pomiędzy Warszawą a Gdynią. Koszt całkowity tej gigantycznej inwestycji to ok. 8,8 mld zł. Większość prac została wykonana w ciągu ostatnich trzech lat. Objęły wymianę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej oraz korektę przebiegu trasy. W efekcie od połowy grudnia ekspresy jadą z Warszawy do Gdańska w rekordowym czasie poniżej 3 godzin. W przyszłym roku czas jazdy skróci się jeszcze o 20 minut.
Kolejarze realizują także jedną z największych inwestycji dworcowych – to podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Inwestycja będzie kosztować ok. 1,5 mld zł. Dworzec zostanie ukończony jesienią przyszłego roku.
Trwa modernizacja dolnośląskiego odcinka linii kolejowej Wrocław – Poznań. Jej koszt to ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W tym roku zakończono zasadnicze prace na odcinku od granicy województwa do Wrocławia. W roku 2015 roboty skupia się na terenie miasta.
Równocześnie trwa kompleksowa modernizacja linii na odcinku wielkopolskim Poznań - Czempiń. Dotyczy nie tylko torów, ale także wymiany sieci trakcyjnej, budowy przejść podziemnych, wiaduktów i obiektów ochrony środowiska. Pociągi z Poznania w stronę Wrocławia na odcinkach Czempiń – Mosina oraz Luboń – Poznań kursują już po zmodernizowanych torach. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec 2015 roku. Wtedy pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania zajmie około 1 godziny i 40 min.
Inwestycje dotyczą nie tylko ruchu pasażerskiego: W przyszłym roku przewoźnicy poprawi się prędkość przejazdu pociągów towarowych na odcinku między Koluszkami a Częstochową. To część magistrali kolejowej łączącej trójmiejskie porty ze Śląskiem. Przywrócenie pierwotnych parametrów jazdy na trasie o długości ok. 125 km kosztowało około 600 mln zł, przy czym projekt był współfinansowany ze środków unijnych. Efektem prac jest skrócenie czasu przejazdu o kilkadziesiąt minut.